مقالات آموزش بازاریابی آنلاین

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی، استراتژی بازاریابی، برندینگ

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی، استراتژی بازاریابی، برندینگ

ثبت سایت در گوگل وبمستر

یکی از مهمترین و ساده ترین اقدامات پس از طراحی سایت و راه اندازی آن ثبت سایت در گوگل است. موتور جستجوی گوگل امروزه یکی از موثرترین روشهای افزایش ترافیک طبیعی وب سایت ها محسوب می شود. در این مقاله سعی می کنیم، آموزش سئو کاملی از ثبت وب سایت و وبلاگ را ارائه دهیم. همچنین مطالعه مقاله سئو چیست می تواند دانش شما را در حوزه دیجیتال مارکتینگ بهبود ببخشد. همچنین مشاور سئو بهمراه کپی رایتر می توانند کمک کنند.

آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر

بهترین روش ثبت وب سایت در گوگل از طریق سرچ کنسول گوگل (گوگل وبمستر سابق!) Google Search Console است، از این طریق می توانید کلیه صفحات، مقالات، اخبار و … وب سایت خود را در گوگل ایندکس کنید و این آغاز راه سئو وب سایت شما است.

قدم اول: ورود به سرچ کنسول یا گوگل وبمستر

بعنوان کاربر دارای اکانت جی میل می توانید، از طریق لینک زیر وارد بخش سرچ کنسول گوگل شوید.

ورود به سرچ کنسول گوگل

قدم دوم: افزودن سایت در سرچ کنسول گوگل

در داشبورد سرچ کنسول گوگل، بروی دکمه “Add a Property” کلیک کنید.

ثبت سایت در گوگل -آموزش سئو

سپس آدرس صفحه اصلی وب سایت خود را وارد کنید و دکمه “Add” را کلیک کنید.

ثبت سایت در گوگل -آموزش سئو

قدم سوم: تایید وب سایت در سرچ کنسول

برای تایید ثبت سایت در گوگل، می توانید از 5 روش مختلف اقدام نمایید که 3 روش زیر آموزش داده شده است.

  • آپلود فایل HTMLبهترین و آسانترین روش آپلود فایل اختصاصی HTML ارائه شده از طرف گوگل در هاست وب سایتتان است.
  1. که طبق دستور العمل ابتدا فایل HTML را دانلود کنید.
  2. فایل متنی را در مسیر اصلی وب سایت خود یا پوشه Public_html آپلود کنید.
  3. بروی لینکی که آدرس سایت شما و نام فایل وجود دارد، کلیک کنید تا مطئمن شوید فایل به درستی آپلود شده است.
  4. در نهایت بروی دکمه “Verify” کنید.

ثبت سایت در گوگل -آموزش سئو

  • قراردادن تگ (HTML- HTML Tag)

اگر از روش بالا موفق به دریافت تاییده نشدید بویژه اگر به هاست یا سرور وب سایت خودتان دسترسی ندارید، می توانید کد ارائه شده از سوی گوگل را در بخش هدر وب سایت قرار دهید و پس از آن دکمه “Verify” کلیک کنید.

ثبت سایت در گوگل -آموزش سئو

  • تایید از طریق گوگل آنالیتیکس

اگر از دو روش بالا موفق نشدید، روش گوگل آنالیتیکس هم آسان است. اگر گوگل آنالیتیکس وب سایت خود را با همان اکانت جی میل که برای ثبت سایت در گوگل قبلا ثبت کرده باشید. کافی است این گزینه را انتخاب کنید و دکمه “Verify” کلیک کنید.

روش های تایید از طریق تگ منجیر و از طریق هاستینگ پیچیدگی های خودش را دارد که پیشنهاد نمی شود.

ایندکس دستی وب سایت

از منوی سرچ کنسول گوگل وارد بخش Crawl شده و گزینه Fetch as Google انتخاب کنید. مانند تصویر زیر آدرس سایت خود را ثبت  یا Fetch کنید.

ثبت سایت در گوگل -آموزش سئو

سپس دکمه “Request indexing” را کلیک کنید.

ثبت سایت در گوگل -آموزش سئو

در آخر با انتخاب Crawl only this URL باید دکمه GO را کلیک کنید تا صفحه مورد نظر شما ثبت شود.

لازم به ذکر است حتما یک وب سایت را هم به صورت www و هم بدون www ثبت کنید و در صورتی که گواهینامه SSL نصب بروی سایت نصب کرده اید، حتما HTTPS را جداگانه باید ثبت کنید.

ثبت سایت در گوگل -آموزش سئو

ثبت وبلاگ در گوگل

برای ثبت وبلاگ هایی مثل بلاگفا، میهن بلاگ و … می توانید از روش HTML Tag در سرچ کنسول گوگل وبلاگ خود را ثبت نمایید. همچنین اگر چنین دسترسی ندارید، نگران نباشید و تنها با ورود به اکانت جی میل و استفاده از لینک زیر، وبلاگ و صفحات مربوط به آن را ثبت کنید.

https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url?pli=1

ثبت سایت در گوگل -آموزش سئو

لازم به ذکر از طریق لینک فوق بین 1 ساعت الی یک هفته وبلاگ شما در گوگل به ایندکس می شود، البته ممکن است ثبت نشود، در صورتی که پس از گذشت چند روز وبلاگ شما نشد، مرحله بالا را دوباره امتحان کنید.

کپی رایتر کیست

شگفت زده خواهید شد اگر تصور کنید کلماتی که شما در حال خواندن آن هستید توسط یک کپی رایتر Copywriter نوشته شده و او برای انجام دادن این کار هزینه ای دریافت می کند!! کپی رایتر مردان و زنانی با قلمی خاص هستند که متون نوشتاری جدیدی را برای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ایجاد می کنند.

کپی رایترها می توانند متن های خلاقانه تر، مانند آگهی ها، تبلیغات و سایر خلاقیت های مبتنی بر تحقیق، مانند توصیف شغلی در یک وب سایت، را بنویسند. کپی رایت کنندگان باید بدانند چگونه برای رسانه های مختلف مانند مراکز چاپ، وب سایت ها، رادیو و تلویزیون بنویسند. همچنین کپی رایترها همکاری بسیاری با ویرایشگران (ادیتورها) دارند تا اندیشه ها و ایده های بیشتری را شناسایی کنند و ممکن است برای تبلیغات با یک طراح یا مدیر هنری کار کنند.

کپی رایتر ها ممکن است برای برخی شرکت ها به عنوان مترجم آزاد مشغول به فعالیت باشند. این افراد براساس توانایی شان در ایجاد متون متقاعدکننده، که باعث جذب خوانندگان شود، پیام خاصی را ارائه می دهند.

 یک کپی رایتر باید در چه زمینه هایی تحصیل کرده باشد؟

ترکیبی مناسب از سئو و مشاوره سئو آموزش و تجربه برای اینکه یک کپی رایتر حرفه ای باشید، به شما کمک خواهد کرد. شما حداقل به مدرک لیسانس در زمینه هایی مانند روزنامه نگاری، زبان انگلیسی و یا علوم ارتباطات نیاز دارید. اگر تمرکز شما بر روی یک موضوع خاص، مانند زیست شناسی باشد، شما بایستی در این زمینه کار را شروع کنید. تجربیات شما می تواند از مقالات شما در دوره دبیرستان، دانشگاه، کارآموزی و یا برنامه های دیگر باشد.

کپی رایترها برای نشان دادن توانایی های نوشتاری و مهارت های خود باید مدت ها در زمینه های مختلف به صورت حرفه ای به فعالیت بپردازند تا بتوانند یک کار را با سطح کیفیت بالا ارائه دهند.

مهارت ها شغلی که یک کپی رایتر باید داشته باشد

  • خلاقیت : شما برای انجام کارتان و ایجاد ایده هایی پیرامون موضوعات انتخاب شده به خلاقیت نیاز دارید.
  • تصمیم گیری و مدیریت : گاهی برای برخی از موضوعات مدت زمان زیادی صرف می شود، یا ممکن است سردبیر اصلاحات زیادی اعمال کند، پس نوع مدیریت نوشته ها و متون از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • اعتقاد و اطمینان : کپی رایت کنندگان باید بدانند که چگونه متون متقاعد کننده بنویسند و در بعضی موارد از نوشته های خلاقانه خود دفاع کنند.
  • ادراک اجتماعی : کپی رایترها نوعی اهرم فشار هستند، پس نوشته های آنان بایستی با دنیای مدرن امروز مربوط و متناسب باشد و چگونگی واکنش افراد به نوشته هایشان را درک کنند.
  • مهارت های نوشتن : کپی رایترها بایستی خوب بنویسند، هجای صحیح، در نظر گرفتن احساس، ساختار درست و رعایت گرامرها.
مقاله مرتبط: کپی رایت (Copy Right) چیست و قانون کپی رایت هزاره دیجیتال

7 راهکار برای موفقیت یک کپی رایتر

برای انجام کپی رایتنگ Copywriting سرعت در کار و استعداد خوب نوشتن دو گام مهم برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه ای و قدرتمند است.

کپی رایتر - استراتژی بازاریابی

دورنماها را بشناسید

در طول دهه های گذشته، میزان محتوای آنلاین افزایش یافته است و شاهد تقاضای بی سابقه برای کپی رایترها هستیم. کپی رایترها در وب سایت شرکت ها نه تنها به مشتریان، خدمات می دهند، بلکه به کسب و کار آن شرکت نیز کمک می کند. آنان تلاش می کنند که کاربران بیشتری را به وب سایت شرکت جذب کنند.

بازاریابی اینترنتی یک بخش به سرعت در حال رشد است و نویسندگان به روزترین نکته های بازاریابی محتوایی را به منظور بهبود سئو (SEO)، و دیگر اشکال بازاریابی دیجیتال بررسی می کنند تا برندها بتوانند به اهداف خود دست یابند.

مقاله مرتبط: برترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارتان

شما می خواهید چه نوع کپی رایتری شوید

قبل ازگوگل، کپی رایت کننده در اسکریپت تبلیغات تلویزیونی، درآژانس تبلیغاتی، ایمیل های تبلیغاتی، انتشارات مطبوعاتی، بروشورها یا سایر مکان های تجاری کار می کردند. این مشاغل هنوز وجود دارند، اما امروزه تقاضای بیشتری برای ویراستاران وب، کپی رایت کننده گان (SEO)، مدیران محتوا و دیگر مسئولیت های آنلاین وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که آنچه از شما درخواست می شود با مهارت های شما همخوانی داشته باشد.

انتظارات واقعی داشته باشید

شما به احتمال زیاد باید مقدار زیادی از محتوا و متون را به سرعت، با دقت و احتمالا با کمترین درآمد، به ویژه در اوایل کار خود، بنویسید.

تولید محتوا برای یک وب سایت، می تواند راه خوبی برای شروع کار باشد، به خصوص اگر شما قبلااینکار را انجام نداده اید. همچنین وبلاگ شخصی می تواند راهی عالی برای نشان دادن مهارت های شما باشد.

اشتباهات نوشتاری و گرامری نداشته باشید

اگر شما برای شغل کپی رایتری درخواست می دهید، اطمینان حاصل کنید که نامه درخواست خود را از لحاظ دستور زبان بررسی کرده اید. آن را با صدای بلند بخوانید و از فرد دیگری بخواهید که آن را بخواند.

کپی رایتر - استراتژی بازاریابی

آماده نوشتن متن های آزمایشی باشید

ما اغلب از کاندیداها درخواست می کنیم تا نمونه ای از کار را برای نشان دادن مهارت هایشان ارسال نمایند. برای ما، سرعت و قابلیت اطمینان به عنوان استعداد نوشتن اهمیت دارد. متن آزمایشی روش خوبی برای ارزیابی تعهد و توانایی فرد است. بنابراین، اگر یک شرکت از شما بخواهد متنی را ارسال کنید، این کار روند معمول است و استانداردها رعایت شده اند.

تخصص

بسیاری از نویسندگان کپی رایت وجود دارند که می خواهند درباره “چیزهای سرگرم کننده” مانند موسیقی، فیلم، مد، مسافرت و غذا بنویسند. نویسندگان کمتری در صنایع مانند بیمه، مالی، مخابرات، قانون تخصص و تجربه دارند. با تخصص در این صنایع شما می توانید فرصت های بیشتری را برای خودتان ایجاد کنید.

از تلاش دست برندارید

رزومه های نویسندگان توسط شرکت ها و وب سایت ها دریافت می شوند اما ممکن است که آنان در زمان دریافت رزومه به کپی رایتر نیاز نداشته باشند. اما شما مایوس نشوید و به ارسال رزومه خود ادامه دهید. چرا که ممکن است فرصت های شغلی در آینده در انتظار شما باشند.

کپی رایتر - استراتژی بازاریابی

آیا نویسنده محتوا و کپی رایتر عناوین شغلی یکسانی هستند؟

تولید کننده محتوا و کپی رایتر دوعنوان شغلی متفاوت و سنگ بنای یکدیگر هستند و از آنها میتوان به عنوان دو روی مختلف یک سکه یاد کرد

هرچند در کار تولید کننده محتوا و کپی رایتر شباهت هایی نیز وجود دارد، با این حال به وضوح تفاوت هایی نیز بین این دو شغل وجود دارد.

نویسندگان محتوا در نوشتن متون از طیف گسترده تری از لغات، اصطلاحات بلند، واژه های پر معنا استفاده می کنند. زمانی که نویسنده محتوا متنی را می نویسد به واژگان کلیدی، آنالیز محتوا، و چگونگی ارتباط آنان با هم نیز می پردازد. نویسنده محتوا می تواند به عنوان ایجاد کننده مقاله ها، پست های وبلاگ، روزنامه نویسی و ترکیب مجلات عمل کند. نویسندگان محتوا ماهیت کاملا ژورنالیستی دارند. به طور کلی مطالب نوشتاری را با شمار کلمه های طولانی و جزئیات پیچیده تری می نویسند – آنان در اشتراک گذاری آنلاین نیز بهتر عمل می کنند.

معمولا از کپی رایتر به عنوان عامل انتقال تبلیغاتی استفاده می شود، که متشکل از نسخه کپی کوتاه، از قبیل دسته بندی ها، سرفصل ها یا آگهی های مطبوعاتی است. در حقیقت، آنچه ما شاهد آن هستیم، انتقال سازندگان کپی رایت به نویسندگان وب در بازاریابی، مانند تبلیغات صفحه نمایش و ایجاد حضور آنلاین قوی تر است.

کپی رایتر در ساخت متون خلاقانه خصوصادر بازاریابی برای متقاعد کردن یک فرد یا بازار هدف می تواند بسیار موثر باشد. با این کار به طور کلی به صورت کپی برداری یا قصه گویی کوتاه، تحریک احساسات و ارتباط شخصی با مخاطب به دست می آید؛ حتی می توان آن را نیز به یک طنز و یا جادو تبدیل کرد. برای یک کپی رایت ، خلاقیت امری ضروری و حیاتی است.

این دو حرفه گاهی بسیار به هم شبیه هستند. با این حال قطعا تفاوت هایی وجود دارد که به نظر می رسد نادیده گرفته می شوند و اگر شما به دنبال استخدام به عنوان نویسنده برای کار خاصی هستید، توجه به این تفاوت ها مفید خواهد بود. این روزها، بسیار مهم است که در هر دو مهارت را داشته باشید.

به نظر میرسد نویسندگان محتوا نسبت به کپی رایترها زمان بیشتری داشته باشند. کار آنها توجه به محتوا با برنامه ریزی قبلی و به کمک نقشه های راه، جدول زمانی، تقویم محتوا و… مانند آن صورت می گیرد. در حالی که یک کپی رایتر را می توان در آخرین لحظه برای ارائه نسخه کپی فراخواند. به همین خاطر تولید کننده محتوا باید مهارت های خود را بیشتر به کار گیرد.

در حالی که سرعت عمل و مهارت باید در هر دو مجموعه شغل وجود داشته باشد، کپی رایترها به نسبت تولیدکنندگان محتوا به ​​احتمال زیاد در کار خود کمتر برنامه ریزی می کنند.

نویسندگان محتوا و نویسندگان کپی رایت باید با هم همکاری داشته باشند، روابط خوبی را با مشتریان و مصرف کنندگان ایجاد کنند و در نهایت، برند معتبری بسازند.

مشاور سئو کیست و یک مشاوره سئو درست چگونه است؟

مشاور سئو یا متخصص سئو  SEO Specialist با توجه به میزان تجربه خود می تواند وب سایت ها را در وضعیت های مختلف، در مسیر درست بهبود رتبه سایت در گوگل هدایت کند. سئو گوگل یا بهینه سازی سایت باعث افزایش بازدید طبیعی وبسایت از طریق موتور جستجوی گوگل می شود. امروزه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین رقابت شدیدی برای کسب بهترین جایگاه در گوگل دارند تا آنجا که اکثر شرکت ها بدنبال نیروی متخصص سئوحرفه ای هستند.

مشاور سئو یا متخصص سئو کیست؟

فاکتورهای تاثیر گذار درسئو طی سالهای اخیر گسترده تر و پیچیده تر شده است، دیگر خرید بک لینک، سئو داخلی یا سئو محتوایی به تنهایی باعث افزایش رنک وب سایت در گوگل نمی شود، حتی ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد. یک مشاور سئو یا متخصص سئو حرفه ای باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

  • اتخاذ درست استراتژی کلمات کلیدی برای یک وب سایت
  • آشنایی کامل با فاکتورهای سئو داخلی On Site
  • تسلط کافی بر تکنیک های سئو خارجی Off Site
  • آشنایی با کدهای HTML
  • آشنایی با ابزارهای آنالیز سئوسایت مانند Ahrefs – MOZ – Majestic SEO – Screaming Frog و …
  • دارای نمونه پروژه هایی سئو در کلمات کلیدی پر رقابت
  • تسلط کامل بر سرچ کنسول گوگل (گوگل وبمستر) و وبمستر بینگ
  • آشنایی با فرآیندهای رفع پنالتی گوگل و ریکاوری وب سایت
  • آشنایی کامل با الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم پاندا، الگوریتم رنک برین و الگوریتم پنگوین
  • آشنایی کامل به سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه و کلاه خاکستری
  • آشنایی به پلاگینهای سئو سیستم محتواهای متداولی مانند وردپرس، جوملا، پرستاشاپ، مجنتو و دروپال
  • حس کنجکاوی برای مطالعه مقالات جدید، تست آن ها و آنالیز تکنیک های جدید سئو

فرایند بهینه سازی در هر سایت متغیر است، متخصص سئو با چالش هایی گوناگونی مانند تفاوت برنامه نویسی وب سایت، نوع کسب وکار (B2B یا B2C)، جایگاه برند ، اعتبار وب سایت، کیفیت محتوای وبسایت، تعداد صفحات سایت، وضعیت رقبا و … روبرو است.
به طور مثال برخی از مشاوران سئو تنها با سیستم وردپرس می توانند سئو سایت شما را انجام دهند ولی واقعیت این است مشاورسئو باید برای هر سایتی به دنبال راهکار مناسب آن باشد. یک فرمول یا راهکار یکسان وجود ندارد و هر پروژه چالشی جدید است. پلاگین های سئو برای وردپرس یا جوملا تنها میانبرهایی برای سرعت کارند و درک مفاهیم بهینه سازی از اولویت بالاتری برخوردار است.

مشاور سئو باید بتواند به تیم برنامه نویسی برای وب سایت های اختصاصی گزارش فنی کامل ارائه دهد.

برخی از متخصصان سئو تنها رویکرد سئو خارجی (انتشار رپورتاژ یا فروش لینک) دارند و به فاکتورهای داخلی صفحات بی توجه اند، نوع بهینه سازی وبسایت یک شرکت کوچک با یک فروشگاه اینترنتی بزرگ تفاوت بسیاری دارد، تجربه و مهارت سئوکار می تواند شما را در کمترین زمان ممکن به مقصود برسانند.

برخی صاحبان کسب و کار بخاطر هزینه و یا داشتن نیروی تمام وقت ارزانتر، اقدام به استخدام فردی مبتدی در حوزه سئو می کنند، تصور می شود، این اقدام مقرون به صرفه است، نیروی مبتدی براساس آموزش های سئو و نیز آزمون و خطا نمی تواند کسب و کار آنلاین شما رو بهبود ببخشند. به یاد داشته باشید سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت برای کسب درآمد و اعتبار بیشتر در فضای آنلاین است.

عموما مشاوران سئو حرفه ای به صورت پاره وقت یا در قالب یک پروژه به شما خدمات سئو را ارائه می دهند و در صورت نیاز می توانید در خصوص تولید محتوای تخصصی به مجموعه شما آموزش سئو محتوایی ارائه کنند ولی اثر بخشی فاکتورهای سئو سایت، سئو داخلی یا خارجی یک فرایند کاملا تخصصی است و باید با کمترین ریسک ممکن انجام شود.

در نهایت مهمترین امتیاز یک مشاور سئو حرفه ای نمونه کارهای زنده و موفقیت در کلمات کلیدی پررقابت اوست، زیرا سئو یک فرایند مستمرو پررقابت است و متخصصین بهینه سازی سایت باید همیشه یک قدم از همکاران خودشان جلوتر باشند.

پرسش های متداول در زمان مشاوره سئو

هنگامی که میخواهید از مشاوره سئو استفاده کنید، شرکت ارائه دهنده خدمات مشاوره سئو باید از سوالاتی مشابه زیر بپرسد :

سایت شما را چه شرکتی طراحی کرده است و چه خدماتی می توانید از این شرکت دریافت کنید؟

آیا از سئوکار یا متخصص سئو برای بهبود رتبه سایت در گوگل استفاده کرده اید؟ در صورتی که پاسخ بله هست، او چه کارهایی برای سایت انجام داده است؟

چه کلمات کلیدی را برای سئو در نظر گرفته اید؟

با تکنیک های بهینه سازی وبسایت چقدر آشنا هستید؟

آیا تاکنون از ابزارهای تحلیل و آنالیز سئو استفاده کرده اید؟

به سرچ کنسول گوگل (گوگل وبمستر) و گوگل آنالیتیکس وب سایت خودتان دسترسی دارید؟

آیا توانایی تولید محتوا برای سایت خود را دارید؟

در چه کلمات کلیدی پر رقابتی، دارای رتبه ای هستید؟

آیا مجموعه شما نیروی متخصص برای سئو سایت دارد یا می خواهید آن را به تیم ما بسپارید؟

یک مشاور سئو با تجربه پس از دریافت پاسخ سوالات بالا، بروی سایت شما آنالیزی از نظر محتوا، سئو درونی و سئو خارجی انجام می دهد که درک درستی از وب سایت شما داشته باشد.
مشاور سئو براساس وضعیت سایت، میزان انتظارات صاحب سایت، بودجه، حوزه رقابت وب سایت و … می تواند به شما مشاوره تخصصی سئو بدهد.

چه سوالتی باید از مشاور سئو خود بپرسید؟

بعنوان یک مدیر کسب و کار آنلاین در هنگام مشاوره سئو با یک متخصص سئو حرفه ای می توانید سوالات زیر را به عنوان نمونه مطرح کنید :

  • مهمترین مشکلات سئو سایت در حال حاضر چیست؟
  • آیا مشاور سئو می تواند نمونه کارهایی از پروژه های سئو خود معرفی کند؟
  • چه راهکارهایی را مشاور سئو به شما پیشنهاد می کند؟
  • تجربه مشاور شما در زمینه سئو سایت چقدر است و چند سال است که در این زمینه فعالید؟
  • پیش بینی مشاور از مدت زمان پروژه چقدر است؟
  • براورد هزینه مشاور از این پروژه چقدر می باشد؟

پیشنهاد می کنم با دو یا سه مشاور سئو مختلف مشورت کنید و از آنها بخواهید استراتژی هایشان برای سئو سایت را توضیح دهند و سپس خدمات آنها را با هم مقایسه کنید، از آنها نمونه کارها واقعی سئو بخواهید تا بتوانید با اطمینان انتخاب کنید.

اگر در بحث خدمات سئو سایت خود دچار مشکل شده اید یا استراتژی لازم را برای بهینه سازی وب سایت خود را پیدا نکرده اید مشاوران سئو بیلاودمارکتینگ می توانند شما را در این مسیر راهنمایی کنند.

سئو چیست

امروزه استفاده از راهکارهای بازاریابی آنلاین نقش چشمگیری در توسعه و رشد هر کسب و کاری دارد، سئو چیست از مباحث داغ و پرطرفدار در حوزه دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود، در این مقاله می خواهم به پرسش های سئو چیست؟ اهمیت سئو چیست و چرا سئو برای گوگل مهم است؟ و انواع روش ها و تکنیک ها سئو کدامند؟ مهمترین ابزارهای سئو پاسخ دهم. خدمات سئو سایت

به دنیای سئو وب سایتها خوش آمدید در این حوزه باید بسیار مطالعه کنید، حساب شده اجرا نمایید، نتایج سئو سایتان را آنالیز و بررسی کنید و این چرخه همیشگی را از یاد نبرید.

تعریف سئو چیست؟

سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و یکی از روشهای متداول دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و افزایش کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت و معرفی محصولات و خدمات شما از طریق بازدید طبیعی موتورهای جستجو گوگل، بینگ، یاهو و … است.

به زبان ساده، سئو ( یا با تلفظ صحیح اس ای او) مجموعه ای از تکنیک ها و دستورالعمل هاست که سبب می شود رتبه سایت شما در کلمات کلیدی خاص بهبود یابد و برای شما افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کارتان مشاوره سئو را بهمراه دارد.

چرا سئو سایت برای کسب و کارها مهم است؟

نرخ پهنای باند اینترنت و تعداد تلفن های هوشمند در ایران افزایش یافته است، ضریب نفوذ اینترنت در سال 1397 به 60 درصد رسیده و تعداد کاربران اینترنت در ایران از مرز 40 میلیون نفر گذشته است. میلیون ها کاربر ایرانی از گوگل برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود، یافتن محصولات و .. استفاده می کنند.

بازار رقابت فروش محصولات و خدمات بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت سئو را آشکار میکند و همه می خواهند در بالاترین رتبه های گوگل قرار بگیرند، و به عبارت ساده می توان گفت :

هر کجا کاربری حضور دارد، مشتری آنجاست!

بنابراین اگر صاحب یک شرکت، کارخانه، فروشگاه و هر کسب و کاری آنلاین یا سنتی هستید، در قدم اول به یک وب سایت نیاز دارید و سئو در قدم بعدی می‌تواند به توسعه و رشد کسب و کارتان کمک کند. همچنین استفاده از سئو سایت در کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی بسیار متداول است.

سئو چیست و چرا سئو سایت مهم است؟ - اهمیت سئو سایت در گوگل

اهمیت سئو سایت در گوگل

گوگل دومین برند برتر جهان ، براساس یک سری الگوریتم های پیچیده بعنوان یک موتور جستجو قدرتمند شناخته می شود، که اطلاعات سایت ها را می خواند و در سرورهای خود ذخیره می کند، سپس نتایج این اطلاعات را براساس کلمات کلیدی و عبارتهای پرسیده شده توسط کاربران در کوتاه ترین زمان ممکن به نمایش می گذارد، درآمد عمده شرکت گوگل از طریق تبلیغات در گوگل ادوردز “Google Adwords” ، تبلیغات گوگل ادسنس “Google AdSense” و تبلیغات گوگل ادز “Google Ads” است. که به روش تبلیغات کلیکی آنها را به نمایش می گذارد و به ازای هر کلیک کسب در آمد می کند.

به صورت کلی راهکار بهینه سازی سایت از طریق تبلیغات در گوگل برای ایرانیان در طولانی مدت کم هزینه تر است، تبلیغات در گوگل با پایان بودجه تعیین شده شما در کمپین گوگل ادوردز از نتایج گوگل حذف می شود، اما سایتهایی که با روش سئو به نتایج بالای گوگل دست یافته اند، روند تغییر نتایج آن به کندی صورت می پذیرد. ( در نظر داشته باشید انتخاب روش سئوسایت یا تبلیغات در گوگل به تحلیل نوع کسب و کار شما و هدفتان بستگی دارد و گاهی ممکن است، استفاده از روش هم زمان بهترین راهکار برای شما باشد.)

سئو چیست و چرا سئو سایت مهم است؟ - اهمیت سئو سایت در گوگل

براساس نتایج سایت رتبه بندی الکسا ، موتور جستجوی گوگل در ایران دارای رتبه یک و محبوب ترین سرویس جستجوی آنلاین در جهان به حساب می آید و بیش از 80 درصد ترافیک یک وب سایت از طریق گوگل تامین می شود.

تقریبا هر کاربری اگر سوالی برایش پیش بیاید، بجای جستجو در کتابهای مرجع همچون دایره المعارف، لغت نامه ( یادش بخیر!! چقدر کتاب لغت نامه معین را ورق میزدم تا معنی یک کلمه را پیدا کنم) به گوگل و الگوریتم های معروفش اعتماد میکند و گوگل در کمتر از چند ثانیه بین میلیاردها اطلاعات ذخیره شده، بهترین و نزدیکترین پاسخ را به نمایش می گذارد.

 

انواع روش مختلف بهینه سازی وب سایت

گام نخست برای یک سئوسایت موفق، مشخص بودن استراتژی بازاریابی اینترنتی، مشتریان هدف، بودجه کمپین سئو و مواردی از این دست است که بر اساس آن مجموعه ای از کلمات کلیدی و عبارت هایی که در کسب و کار شما و بین رقبا و همکاران بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند، شناسایی و تعیین می شوند، حال می توان سئو سایت را آغاز کرد. به زبان ساده، بهینه سازی بدون داشتن برنامه ریزی و استراتژی صحیح معمولا نتایج خوبی ندارد و گاهی کم کاری و یا حتی استفاده ی بیش از حد از سئو سرمایه گذاری شما در این بخش را به هدر می دهد.

صبحت هایی از این دست زیاد می شنوم که “من سایتم رو سئو کردم ولی نمی دونم چرا هیچ اتفاقی نمی افته!” یا “سایتم رو خیلی خوب سئو کردم ولی چند روزیه از نتایج گوگل محو شدم!”

الگوریتم های پیچیده گوگل یک راز است، ولی متخصصان سئو سایت بر اساس تجربه، آزمون و خطا بیش از 205 فاکتور و سیگنال سئو که بر نتایج گوگل تاثیرگذار هستند را معرفی کرده اند. البته با آپدیت الگوریتم های گوگل اثرگذاری هر کدام از این فاکتورها تغییر می کند. حتی اثرگذاری این فاکتورها در زبان فارسی با انگلیسی تفاوت می کند. به صورت کلی میتوان سئو سایت را به دو بخش سئودرونی سایت “On-Site SEO” و سئوبرونی سایت “Off-Site SEO” تقیسم کرد و البته عموماً متخصصان بهینه سازی وب سایت ( سئوکار ) براساس تجربه و بازدهی پروژه (نسبت هزینه به زمان) تنها بخشی از این فاکتورهای سئو را اجرا می کنند.

سئو چیست و چرا سئو سایت مهم است؟ - سئو داخلی سئو درونی سایت

فاکتورهای سئو درون سایتی یا سئو داخلی (On-Site SEO)

سئو داخلی شامل تمامی فاکتورهایی است که از منظر تکنیکی، فنی و محتوایی و بر اساس استاندارد تعیین شده بر روی وب سایت شما  اجرا می شود. رعایت این نکات در خصوص سئو داخلی ضروری است و باعث بهبود عملکرد وب سایت و افزایش رتبه شما در گوگل می شود. بخشی از فاکتورهای سئو خارجی شامل :

  • طراحی واکنشگرا (Responsive)
  • سرعت بارگزاری سایت
  • کیفیت محتوای سایت
  • طراحی UI / UX مناسب
  • افزایش امنیت سایت با پروتکل HTTPS
  • انتخاب عنوان، و متاتگ های مناسب
  • انتخاب عنوان ها و زیر عنوان های مناسب
  • ساختار لینک داخلی
  • ساختار فنی سایت HTML به صورت استاندارد
  • ساختار URL استاندارد
  • بهینه سازی حجم تصاویر و استفاده از تگ ALT

سئو چیست و چرا سئو سایت مهم است؟ - سئو خارجی

فاکتورهای سئو برون سایتی یا سئو خارجی (Off-Site SEO)

سئو خارجی به فعالیت هایی که خارج از سایت جهت بهبود رتبه سایت در گوگل صورت می گیرید، گفته میشود. این فعالیت ها شامل لینک سازی یا لینک بیلدینگ (Link Building) و فعالیت در شبکه های اجتماعی می شود. در بهینه سازی کلمات کلیدی و عبارت های پر رقابت عموما از این روشها استفاده می شود. نکات ریز و درشتی در این زمینه وجود دارد که در مقالات آینده بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

از تکنیک های سئو بیشتر بدانیم

تکنیک های سئو سایت براساس دانش، تجربه سئوکار و بودجه پروژه متفاوت است، در اصل شامل این تکنیک ها شامل اجرای سئو خارجی و سئو داخلی با روشهای متفاوت انجام می شود. این تکنیک ها به دو دسته اصلی تقسیم می شود.

سئو کلاه سفید

شامل کلیه تکنیک ها و روشهای استانداردی است که با توجه به آپدیت و اطلاعیه های گوگل موجب جریمه نمی شوند.

سئو کلاه سیاه

شامل اجرای سئو خارجی و سئوداخلی با استفاده از تقلب و گول زدن موتورهای جستجو را می گویند. که با توجه آپدیت الگوریتمهای گوگل در سالیان اخیر خیلی از روشهای آن عملا منسوخ شده است و اجرای آن در بیشتر موارد موجب جریمه و خشم گوگل یا اصطلاح “پنالتی گوگل” خواهد شد.

سئوکاران حرفه ای اصولا براساس سئو کلاه سفید فعالیت های بهینه سازی سایت را انجام می دهند ولی در بازار داغ رقابت سئو گوگل، گاهی از سئو کلاه سیاه هم استفاده می کنند که به سبک استفاده از این دو تکنیک، سئو کلاه خاکستری گفته می شود.

 

معرفی مهمترین ابزارهای سئو

مهمترین ابزارهای سئو عموما به صورت تجاری عرضه می شوند، البته تحلیل صحیح و استفاده درست از آن مهمتر از داشتن این ابزارها است، در این بخش معروفترین و مهمترین ابزارهای سئو را معرفی خواهیم کرد:

ابزارهای آنالیز سئو داخلی سایت OnPage SEO Tool

Screaming Frog: این ابزار کل وب سایت شما را بررسی و از نظر ایرادات سئو ساختاری به شما گزارش می دهد، شاید مهمترین موارد آن لینک های شکسته، لینک های اضافی با محتوای بی کیفیت، حجم کلمات صفحه و …  است. اسکرمینگ فراگ بررسی 200 لینک وب سایت را به صورت رایگان انجام می دهد.

WebSite Auditor: این ابزار هم مشابه Screaming Frog به آنالیزسئو می پردازد، البته از نظر ظاهری و امکانات بسیار بهتر است، شاید مهمترین اشکال این نرم افزار، کند شدن سیستم برای آنالیز وب سایت ها بسیار بزرگ است.

وب سایت های Moz – Ahrefs و Woorank نیز این تحلیلهای سئو را ارائه می دهند. البته ارزشگذاری فاکتورهای سئو داخلی در هر کدام از این نرم افزارهای آنالیز سئو داخلی سایت متفاوت است.

ابزارهای استراتژی کلمات کلیدی در سئو

نخستین ابزار رایگان سئو و یکی از قدیمی ترین و بهترین های تعیین کلمات کلیدی مهم برای یک وب سایت Keyword Planner گوگل است، یک ابزارسئو رایگان دیگر که شاید باورتان نشود، الکسا است که میتوانید ببینید به صورت تقریبی رقبا در چه کلماتی بازدید مناسب دارند. keywordtool.io و Ahrefs برای زبان فارسی نیز گزینه های تجاری خوبی هستند.

ابزارهای تحلیل سئو خارجی و بک لینک های رقبا

پس از تست و آزمایش های بسیار چهار ابزار تجاری را می توان نام برد. ابزار سئو Ahrefs ، MOZ , Majestic SEO و به تازگی الکسا است.

آنالیز، آنالیز و آنالیز!

شما بعنوان فردی که می خواهید سئو سایتی را برعهده بگیرید، باید بتوانید تحلیل درستی از تغییرات الگوریتم ها داشته باشید و بتوانید نتایج یک کمپین سئو سایت موفق، را آنالیز کنید و در صورت نیاز به اصلاح دوباره و بهینه سازی وب سایت بپردازید. استفاده از ابزار آنالیز سئو سریعترین و بهترین روش برای بررسی نتایج است که از جمله ضروری ترین آنها می توان به گوگل وبمستر و گوگل آنالیتکس اشاره کرد.

امیدوارم از مطالعه سئو چیست لذت برده باشید و در مقالات آینده به معرفی بهترین ابزارهای سئو، آموزش روش های لینکسازی، تکنیک های سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه متناسب با زبان فارسی در ایران می پردازیم.