بازاریابان به دنبال راهی اند که استراتژی برندسازی را به مرحله بالاتری ببرند. در ادامه ۳۵ راه موثر برای رشد برند ( brand ) که میتواند تاثیر به سزایی در توسعه ی برند داشته باشد را بررسی می کنیم.
مهم نیست محصولات شما چقدر متفاوت باشند و حوزه های مختلف را دربرگیرند اگر برندی قوی دارید که در ذهن مصرف کنندگان تداعی کننده صفات مثبتی است از همان برند برای نام گذاری استفاده کنید. در این شرایط تمام محصولات موفقیت بالایی نخواهند داشت اما همیشه هم راستا با برند اصلی خواهند بود و نگرش و پیام برند اصلی را به ذهن تداعی میکنند.
یک نوآوری تا یک بازه ی زمانی مشخص جواب می دهد و نمیتوان همواره بر آن تکیه کرد. سلایق مشتریان تغییر می کند یا بر دانش آنها افزوده میشود در نتیجه نمی توان یک مسیر را بدون تغییر و تا آخر ادامه داد. برخی از فرمول ها و مواد تشکیل دهنده مواد غذایی تا زمانی بازخورد مناسبی دارند اما باید هوشیار باشیم تا به محض آنکه بازخوردهای مربوط به محصول منفی بود تغییرات لازم را اعمال کنیم تا از برند خود محافظت کنیم.
این اقدام توام با ریسک است اما به یاد ماندنی نیز، است. وقتی وارد رقابت و مقایسه محصول خود با محصول رقیب می شوید در واقع مصرف کنندگان را به چالش کشیده و قدرت و شجاعت برند خود را نشان می دهید. اما باید با احتیاط و باهوش عمل کنید. از آنجایی که این مورد ریسک بالایی دارد اگر فکر می کنید که در این رقابت بازنده می شوید این مرحله را رد کنید و هرگز وارد آن نشوید.
یکی از عوامل اثر گذار بر برند شما داشتن ارتباط با شرکای قوی در حوزه های دیگر است که دارای برند بزرگی باشند. تا می توانید بر تعداد شرکای تجاری خود بیافزایید. در این صورت حداقل با برخی از آنها رابطه ی نزدیکی خواهید یافت که می توانند در بخش های مختلف کسب وکارتان مفید واقع شوند.
رسالت و هدف محصول خود را به اشکال مختلف به مصرف کنندگان ارائه دهید. اگر محصول تمیز کننده دارید و هدف شما کار در حوزه ی بهداشت است آن را به حوزه های دیگر هم ببرید و خط محصولات خود را گسترش دهید اما زیر چتر هدف اولیه تان حرکت کنید.
امروزه مصرف کنندگان به مواد غذایی مصرفی خود توجه زیادی دارند. اضافه وزن یکی از مواردی است که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است و مصرف کنندگان به دنبال مواد غذایی هستند که رژیمی باشد. شما نیز باید به ترجیحات مصرف کنندگان توجه کنید و در هر زمان مطابق با نیاز آنها تغییراتی را در محصول ایجاد کنید یا محصولی برای پاسخگویی به نیاز آنها تولید کنید.
فقط کسانی که بر تمام جنبه های کار خود تسلط دارند موفق می شوند. سعی کنید از هرآنچه بر کار شما اثر می گذارد اطلاعات کافی داشته باشید.
علایق مخاطبان خود را شناسایی کنید، سپس سعی کنید آنچه مورد توجه مصرف کنندگان است را بیشتر کنید یا امکاناتی را فراهم کنید که استفاده از آنها آسانتر شود.
اگر محصولات لوکس دارید یا محصولات شما قیمت بالایی دارند باید برند خود را به گونه ای معرفی کنید که در ذهن مخاطبان این امر که محصولات شما ارزش این قیمت را دارند، به وجود آید.
برای برند خود یک شعار مناسب انتخاب کنید که علاوه بر زیبا بودن در حافظه بماند و ارزش و هدف اصلی محصول و برند شما را مطرح کند.
اکثر مصرف کنندگان به طرح های جدید علاقه دارند و سعی میکنند به دنبال طرح های جدید بروند. شما نیز باید مد را دنبال کنید و از طرحهای جدید عقب نمانید وگرنه برند شما خیلی زود جایگاه خود را از دست میدهد.
اگر محدوده ی فعالیت شما محدود به یک فرهنگ خاص یا یک کشور نیست و در بازارهای بین المللی یا با فرهنگ های متفاوت فعالیت میکنید باید به گونه ای صحبت کنید که برای مخاطبانی که از فرهنگ و زبان دیگری از محصولات شما استفاده میکنند، قابل درک باشد.
سعی کنید لوگوی خود را به روز کنید. لازم نیست به گونه ای آن را تغییر دهید که به لوگوی دیگری تبدیل شود اما سعی کنید متناسب با شرایط زمانی برای جذب مخاطبان، کمی آن را تغییر دهید. در مواردی هم که لوگوی جدید مورد استقبال واقع نشد می توانید به لوگوی قبلی بازگردید.
اگر اسمی که هم اکنون دارید آنقدر جذاب نیست که روی مخاطبان اثر بگذارد یا اینکه به گونه ای جانبدارانه است، آن را تغییر دهید.
تا جای ممکن سعی کنید تعهدات پرداخت خود را کم کنید.
سعی کنید هویت برند خود را حفظ کنید و بر ارزش های آن اصرار داشته باشید. هویتی را انتخاب کنید که بتواند تا مدت نسبتاً طولانی روی آن مانور دهید.
اگر تابه حال برای گروه سنی خاصی کالا تولید می کردید سعی کنید برای بخش های دیگر بازار نیز محصولاتی را تولید کنید. به این صورت سایر گروه های سنی را نیز به زیرمجموعه خود وارد کرده اید.
برخی از کالاها و خدمات این قابلیت را دارند که ابتدا به صورت انلاین با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنید سپس کم کم به آن سر و شکلی بدهید.
سعی کنید در مخاطبان اشتیاق به استفاده از محصول یا خدمت تان را ایجاد کنید. سعی کنید در ارائه کالا و خدمات ارزش افزوده داشته باشید و این بخش را به گونه ای به کالا و خدمات خود اضافه کنید که جنبه ی سرگرمی و تفریح داشته باشد و به این شکل نظر مخاطبان را جلب کرده و آنها را به دنبال خود بکشانید.
در زمان برگزاری کمپین سعی کنید آن را بیرون دنبال نکنید جنبشی ایجاد کنید که در راستای محصول و خدمت و اهداف شما باشد و منجر به شکل گیری حرکتی وسیع بین مخاطبان شود. سعی کنید مصرف کنندگان را نیز وارد میدان کنید.
بازار خود را به نواحی مختلف جغرافیایی گسترش دهید.
از محصولات بالقوه خود استفاده های دیگری هم بکنید. مثلا اگر لوازم تزئینی تولید میکنید سعی کنید مورد مصرف دیگری نیز به انها اضافه کنید.
مشتریان حال حاضر خود را خشنود نگه دارید. محصولات و خدمات شگفت انگیز به همراه پاداش ویژه یا حتی ایمیل یا پیام تبریک، به شما کمک می کند مشتریان تان را نزد خود نگه دارید.
پیشنهادات خود را به شکلی واضح و روشن به مخاطبان خود اعلام کنید.
بسته بندی اولین چیزی است که مخاطبان از محصول شما دریافت می کنند و با آن تعامل برقرار می کنند. انتخاب هوشمندانه بسته بندی بعضاً میتواند عامل جذب مشتریان باشد.
احترام به محیط زیست این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید در تمام فرآیندها به گونه ای عمل کنید که ابتداً به نفع محیط زیست باشد. از بسته بندی گرفته تا مراحل تولید کالا اطمینان کسب کنید که هرآنچه به محیط برمی گردانید تا حد قابل توجه ی قابل بازیافت باشند.
در رویدادهای بزرگ به عنوان حامی ظاهر شوید. در رویدادهایی مانند المپیک یا ورزش های مهم حضور برند شما با پیامی مناسب در ذهن قهرمانان و ورزشکاران و خانواده ی آنها و مخاطبان نقش می بندد و سبب می شود مصرف کنندگان برند شما را به خاطر بسپارند.
بیشتر از آنچه لازم و عرف است، توجه خود را به مشتری نشان دهید. مطمئن باشید مشتری با دوستان خود نزد شما باز می گردد.
صدای برند معرف شخصیت برند شماست. آن صدایی را انتخاب کنید که علاوه بر آن که جذاب و به یادماندنی است پیام برند شما را نیز به خوبی انتقال دهد.
کارکنان شما مدافعان داخلی شما هستند آنها کسانی اند که بیشترین اطلاعات را از محصول دارند و با مصرف کنندگان در خارج از شرکت در تماس اند. توانمند ساختن آنان و برخورد مناسب سبب می شود از وارد کردن محصول شما به دنیای خودشان لذت ببرند و نقش مدافع را برای شما بازی کنند.
شرکتهای باهوش طرفداران خود را برمی انگیزانند که به جای آنها در مورد برند صحبت کنند. طرفداران از طریق رسانه های جمعی نظرات خود در مورد برند را با سایر مصرف کنندگان در میان می گذارند.
در برگذاری کمپین ها سعی کنید حرکتی کنید که منجر به وقوع یک رویداد مهم و تاثیر گذار شود. مثلاً کمک به خیریه یا عواملی از این دست.
برای مشتریان خود امکان عضویت فراهم کنید و در قبال این عضویت به آنها خدماتی بدهید. حتی این خدمات را به همراهان و دوستان اعضای خود نیز بدهید به این صورت مشتریان را مدام به سمت خود بازمیگردانید.
وقتی بخشی از بازا را مال خود کردید و مشتریان ثابت خود را داشتید کم کم وارد سایر بخشهای بازار هم شوید تا بتوانید بر تعداد مشتریان خود بیافزایید و همچنین بخش های دیگر بازار را نیز پوشش دهید.
وارد فعالیتی شوید که تخصص لازم، علاقه و توانایی برای انجام آن را داشته باشید به این صورت می توانید در آن صنعت قوی ظاهر شوید.
توجه داشته باشید که هر یک از ایده های مطرح شده ممکن است در زمانی مناسب و در زمانی نامناسب بنماید در نتیجه در هر مرحله ای از فعالیت خود که هستید گزینه هایی که شما را در ارتقا برندتان یاری می کند را برگزینید.