در عصر حاضر اکثر شرکت ها و سازمان ها وب سایت رسمی خود را دارند و امروزه حتی اشخاص زیادی هم وبلاگ شخصی برای انتشار مطالبی در زمینه ی تخصص و علاقه ی خود فراهم نموده اند.
اگر قصد راه اندازی وب سایتی را دارید در مطلب ( ۵ دلیل اصلی در استفاده از سیستم های مدیریت محتوا ) در مورد دلایل استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا ( CMSS ) صحبت شد، ابتدا آن را بخوانید و در ادامه ی مطلب حال حاضر می توانید با سیستم های مدیریت محتوایی که می توانید از آنها استفاده نمائید آشنا شوید.
در آغاز توسعه دهندگان و برنامه نویسان، صفحات وب را به صورت لوکال ( Local ) بر روی سیستم خود پیاده سازی می کردند و در پایان با استفاده از ابزارهای FTP فایل های ساخته شده به سرور انتقال داده میشد و این صفحات از طریق وبسایت موردنظر در دسترس کاربران و بازدیدکنندگان قرار میگرفت.
در صورتیکه نیاز به تغییر صفحات بود، این فرآیند باید مجددا تکرار می شد و این مساله زمانی بسیار مورد توجه قرار می گرفت که وب سایتی روزانه مطالبی را منتشر می کرد و صفحات و منوها باید به صورت داینامیک ایجاد و پیاده سازی می شدند.
یک وب سایت نیاز دارد روزانه و یا هفتگی آپدیت شود، کاربرانی متعدد برای افزودن مطالب به آن دسترسی داشته باشند و بتوان با ابزارهای فیدخوان مطالب را به صورت اتوماتیک دریافت کرد. برای اینکار به یک وب سایت داینامیک نیاز داریم تا با ایجاد یک ادمین اختصاصی کاربران بتوانند صفحاتی پویا تولید کنند و روزانه وب سایت آپدیت شود.
یک سیستم مدیریت محتوا یک ابزار مناسب برای توسعه دهندگان و کاربران است تا بتوانند یک وب سایت داینامیک را در زمانی سریع و با هزینه ای کمتر راه اندازی نمایند. حال سوالاتی که توسط کاربران مطرح می شود بدین صورت هستند که :
کدام سیستم مدیریت محتوا ( cms ) را استفاده کنیم؟ چه میزان هزینه ای برای راه اندازی و یادگیری آن باید صرف کنیم؟ امکاناتی که سیستم های مدیریت محتوا برای حوزه ی کاری ما فرآهم می کنند کدام ها هستند؟
در این مقاله آموزشی چندین سیستم مدیریت محتوای رایگان و برتر را به شما معرفی می کنیم و ویژگی های هرکدام را ذکر میکنیم و در نهایت با تصوری که شما نسبت به امکانات هر کدام خواهید داشت میتوانید تصمیم بگیرید کدام سیستم مدیریت محتوا برای وب سایت شما مناسب است ؟
اگرچه سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد ولی در این مقاله به سیستم های مدیریت محتوایی که با زبان برنامه نویسی PHP و بانک اطلاعاتی MySql نوشته شده اند و از محبوبیت زیادی در بین کاربران برخوردار است اشاره می شود. در ادامه ۳ سیستم مدیریت محتوای زیر را مختصرا بررسی قرار می دهیم و محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس را به تفصیل مورد بحث قرار می دهیم :
طبق آماری که مشاهده می کنید، درصد بسیار زیادی از وب سایت هایی که فعال هستند از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنند و بیشترین آمار را سیستم مدیریت محتوای وردپرس به خود اختصاص داده است :
وردپرس امروزه محبوب ترین سیستم مدیریت محتواست که هم اکنون هزاران وبسایت از آن استفاده می کنند. وردپرس توسط تعداد بسیار زیادی از دولوپرها استفاده می شود و می توان گفت بسیار دشوار است که سوالی برای کاربری در رابطه با وردپرس ایجاد شود و نتواند جواب آن را در اینترنت پیدا کند. می توانید کاربران و شرکت هایی که شناخته شده هستند و از وردپرس استفاده می کنند را در وب سایت رسمی وردپرس مشاهده نمائید.
شما می توانید از مخزن وردپرس به هزاران پلاگین وردپرس دسترسی داشته باشید و قابلیت ها و امکاناتی که مورد نیازتان است را روی وب سایت خود نصب کنید. توسعه دهنده ها و برنامه نویسان همواره سعی می کنند با ساخت پلاگین هایی٬٬ امکانات مورد نیاز کاربران را به سیستم های مدیریت محتوا اضافه نمایند برای مثال در تصویر زیر برترین و پراستفاده ترین پلاگین هایی که کاربران برای وردپرس استفاده نموده اند را مشاهده می کنید که با مطالعه توضیح کوتاه هر کدام متوجه کاربرد هر کدام از آنها خواهید شد.
نکته : در نهایت میتوان گفت که در صورت یکه قصد راه اندازی وب سایتی برای کسب وکار خود دارید لازم است در ابتدا هدف خود از راه اندازی وب سایت را مشخص نمائید و امکاناتی که لازم است وب سایت شما داشته باشد را در نظر بگیرید و بر این اساس با مطرح نمودن اهداف و نیازمندی های خود با یک توسعه دهنده و برنامه نویس می توانید تصمیم بگیرید از کدام سیستم مدیریت محتوا استفاده نمائید.
قبلا در مورد مفهوم سیستم مدیریت محتوا و اهمیت آن صحبت کردیم.در این مقاله به توضیح دلایل استفاده از ( CMS ) یا همان سیستم مدیریت محتوا می پردازیم.
با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا میتوان در زمان سریعتر و با هزینه کمتری وب سایت را راه اندازی کرد.
استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا به این معناست که شما وب سایت تان را با هزینه کمتری نسبت به طراحی یک وبسایت اختصاصی راه اندازی می کنید. در صورتی که از سیستم های مدیریت محتوایی همچون وردپرس و یا جوملا استفاده نمایید و توانایی این را داشته باشید که خودتان راه اندازی، نصب قالب وردپرس، نصب پلاگین های مورد نیاز و تامین امنیت آن را انجام دهید، می توانید در کمتر از چند روز وب سایت خود را راه اندازی نمایید. البته اگر قصد داشته باشید قالبی اختصاصی با امکاناتی بیشتر از امکانات وردپرس و جوملا داشته باشید باید متخصصی را در این زمینه استخدام نمایید که در ادامه به آن اشاره می شود.
اگر شما با مفهوم کامپیوتر و استفاده از آن آشنا هستید، اگر میتوانید یک ایمیل رسمی ارسال کنید، اگر اکانت فیس بوک و یا سوشال های خودتان را تنظیم کردید پس میتوانید که وب سایت خودتان را نیز مدیریت کنید. نکته ی مهم اینجاست که لزومی ندارد که برای وب سایت تان موک آپ یا وایرفریم طراحی کنید و دیزاین اختصاصی داشته باشید، شما حتی بدون دانش فنی نیز می توانید قالب وب سایت خود را تغییر دهید.
شما میتوانید امور وب سایت تان و به روزرسانی آن را خودتان انجام دهید ویا اینکه این مسئولیت را به یکی از اعضای شرکتتان بسپارید. ( به جای اینکه برنامه نویسی برای آن استخدام نمایید. ) با مدیریت وب سایت تان از درون سازمان در زمان صرفه جویی خواهد شد و پیشبرد مداوم بارگذاری مطالب بر روی وبسایت و به روز رسانی آن راحت تر مدیریت خواهد شد.
سیستم های مدیریت محتوا، کاربران آنلاین و تیم پشتیبانی خوبی دارند. در صورتی که قصد داشته باشید سیستم مدیریت محتوای خود را توسعه دهید و یا مشکلی داشته باشید میتوانید از تجربه کاربران استفاده کنید و یا در تالارهای گفتگو سوالاتتان را مطرح کنید.
اکثر سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ) برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده اند ودارای طراحی واکنشگرا هستند، که افزایش رنک در گوگل و سایر موتورهای جستجو را آسان تر می کنند. زمانی که شما وب سایتی برای کسب وکارتان راه اندازی می کنید در صورتیکه زیباترین وب سایت از لحاظ تجربه کاربری باشد ولی برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده باشد موجب جذب بازدیدکننده/ ترافیک به وبسایت نخواهد شد.
نکته مهم : در نکات ذکر شده ی بالا به این موضوع اشاره کردیم که خودتان وب سایت تان را راه اندازی نمایید و در زمان و هزینه هایتان صرفه جویی نمایید، این موضوع بدین معنا نیست که شما بخواهید صفر تا صد وب سایت تان را به تنهایی انجام دهید و برای توسعه، ارتقا و یا افزایش امکانات، خود پیگیر موضوع باشید. توصیه می شود در قدم اول وب سایت تان را برای دریافت فیدبک از کاربران و مشتریانتان با سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) بسازید و نکات مهم و نیازمندی های وب سایت تان را برای ارتقا شناسایی نمایید، سپس در قدم های بعدی به طراحی و توسعه وب سایت اختصاصی کسب وکارتان توسط افراد حرفه ای و فنی اقدام نمایید.
سیستم مدیریت محتوا مخفف کلمه ی انگلیسی ( CMS ( Content management system است و در حوزه کامپیوتر و وبسایت به معنی سیستم مدیریت محتوا می باشد و یک نرم افزار تحت وب است، و از این طریق به شیوه ای آسان و سازماندهی شده میتوان محتواهای وب سایت را بدون دانش تکنیکال مدیریت و منتشر کرد.
برای طراحی و ساخت وبسایت یا وبلاگ استفاده از CMS ها توصیه می شود زیرا توانایی آپدیت و ارتقا در این سیستم ها بدون اینکه نیاز باشد شما دانش فنی این زمینه را داشته باشید و یا افرادی را برای آن استخدام نمایید، وجود دارد.
زمانی آپدیت و بروزرسانی یک وب سایت، انتشار یک پست و یا ویرایش یک پاراگراف بسیار زمانبر و وابسته به افرادمتخصص درحوزه ی فن آوری اطلاعات و IT بود ولی با وجود سیستم های مدیریت محتوا، CMS امروزه این گونه کارها به راحتی و بدون نیاز به اشخاصی متخصص انجام می شود.
امروزه به لطف ادیتورهایی مانند WYSIWYG , CKEDITOR و سیستم های مدیریت محتوا، شما احتیاجی به دانش کامپیوتری برای دیزاین محتوا همچون بولد کردن، ایتالیک، تغییر فونت و… ندارید. اگر شما میتوانید یک ایمیل ارسال کنید پس می توانید وب سایت تان را آپدیت نمایید.
همه ی سیستم های مدیریت محتوا رایگان نیستند. یک سیستم مدیریت محتوا به منزله یک پله ترقی برای کسب وکارهای کوچک و سازمانهای متوسطی است که بودجه ی بخش فنی آنها خیلی قابل توجه نیست.
یکی از مزایای CMS این است که سیستم مدیریت محتوا باعث میشود شما در زمان سریعتر و با هزینه ی پایین تری وب سایت خود را راه بندازید و زمان و بودجه خود را روی موارد مهمتری در بازاریابی اینترنتی برای کسب وکارتان اختصاص دهید، مواردی همچون بازاریابی محتوایی و بازاریابی در شبکه های اینترنتی و یا برندینگ اینترنتی.
در صورتی که ایده ای در ذهن دارید و بودجه ی شما پایین است، و قصد دارید ایده ی خود را به بهترین نحو معرفی کنید، می توانید با تمرکز بر روی محتوا و مطالبی که تولید می کنید و راه اندازی وب سایت با یکی از سیستم های مدیریت محتوای رایگان قدم اول را بردارید.
سیستم های مدیریت محتوای رایگان زیادی وجود دارند مانند وردپرس، جوملا، اپن کارت و … که شما بسته به فعالیت و نیازی که دارید باید یکی از آنها را انتخاب نمایید.
در صورتی که شما قصد راه اندازی وبلاگ دارید بهترین گزینه برای شما وردپرس یا جوملا می باشد. اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید می توانید از سیستم های مدیریت محتوایی مخصوص به تجارت الکترونیک مانند اپن کارت، شاپی فای، مجنتو و یا پلاگین های تجارت الکترونیک ( e-commerce plugin ) مانند ووکامرس ( woocommercee ) برروی سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید.
حجم ترافیک و رتبه وبسایت خود را با بهینه سازی رتبه وب سایت از طریق لینک های خارجی ( External Website Links ) ارتقا دهید.
در بازاریابی اینترنتی یک وب سایت با رنک بالا و حجم قابل قبولی از ترافیک برای یک کسب وکار موفق نقشی حیاتی را به عهده دارد. بر این اساس، تعداد و کیفیت لینک های خارجی ( External Linkss ) برای یک وب سایت عامل مهمی در بهبود رتبه آن سایت است. اما لینک خارجی چیست؟
لینک های خارجی هایپرلینک هایی ( hyperlinks ) هستند که به هر دامنه ی هدفی می توانند اشاره کنند به غیر از دامنه ای که لینک در آن وجود دارد ( منبع : sourc ).
لینک های خارجی در مقایسه با لینک های داخلی در رتبه بندی های موتورهای جستجو تاثیر بیشتری دارند زیرا این لینک ها برای موتورهای جستجو ارزشی معادل رای اعتماد یا شهرت خارجی در صفحه وب را دارا می باشد.
موتورهای جستجوی ( search engines ) از شاخص های فراوانی برای تشخیص ارزش لینک های خارجی استفاده می نمایند. از جمله این معیارها عبارتند از میزان قابل اعتماد بودن دامنه های لینک شده، محبوبیت صفحه لینک شده، ارتباط میان محتوای صفحه منبع و صفحه هدف و متن پیوست که در لینک استفاده شده است.
نظارت بر لینک های خارجی وب سایت و سنجش آن نسبت به رقبا، یک شاخص عملکرد کلیدی ( KPI ) مهم در بازاریابی اینترنتی محسوب می شود و می تواند اطلاعات مفیدی را در رابطه با موقعیت سنجی یک برند در مقایسه با رقبایش در فضای مجازی ارائه دهد.
اینستاگرام ماهانه ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و روزانه به طور متوسط ۹۵ میلیون عکس در این شبکه اجتماعی اشتراک گذاری می شود،بازاریابی ایستاگرام
اینستاگرام اگرچه نسبت به سایر شبکه های اجتماعی پرطرفدار، تنها شش سال است که به بازار معرفی شده اما در طی این چند سال رشد قابل ملاحظه و چشمگیری داشته است.
اینستاگرام یک فرصت طلایی برای برندها محسوب می شود زیرا محاسبات و تحلیلهای بازاریابی نشان می دهد نرخ engagement در اینستاگرام نسبت به شبکه اجتماعی Facebook ،۵۸ برابر بیشتر است. این نرخ در مقایسه با Twitter،۱۲۰ برابر بیشتر می باشد
بنابراین برندهای موفق، با در نظر گرفتن یک استراتژی بازاریابی حساب شده در این شبکه اجتماعی می توانند موفقیت چشم گیری بدست آورند. عکس ها و فیلم هایی که به صورت خلاقانه و دقیق کلیه موارد برندینگ در آنها لحاظ شده، و محتوای تصویری که بتواند به سادگی بازگو کننده قصه برند باشد.
برای استفاده بهینه از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای کسب وکارتان، باید هدف خود از فعالیت در این شبکه و معیارهای سنجش میزان پیشرفت تان را به صورت شفاف مشخص نمایید. در ادامه ۷ اصل مهم در بازاریابی اینستاگرام که باید رعایت کنید. را به شما معرفی خواهیم کرد
چه اولین پست خود را در اینستاگرام قرار داده اید یا نه، موارد زیر را برای استراتژی اینستاگرام خود در نظر بگیرید:
تمرکز اصلی اینستاگرم برروی محتوای تصویری و بصری و هویت موبایلی آن موجب شده که مخاطبین بسیارآسان تر در این شبکه نسبت به شبکه های دیگر تعامل داشته باشند.
بسته به نوع صنعت، برند و شاخص های عملکرد، استراتژی اینستاگرام کسب وکار شما می تواند رسیدن به یک و یا چند مورد از اهداف زیر باشد:
بازاریابی محتوا اساس حضور و بقای اینستاگرام شماست. بسیاری از کمپانی های B2CC از اینستاگرام به عنوان بستری برای معرفی بیشتر و بهتر محصولاتشان استفاده می کنند در حالیکه شرکت های B2B از این شبکه اجتماعی برای نشان دادن فرهنگ سازمانی و رویکرد کسب وکارشان بهره می برند. براساس بازار هدف خود و اهدافتان برنامه ای منظم برای تهیه و توسعه محتوای بصری خلاق و جذاب برای مخاطبینتان در نظر بگیرید.
براساس اهدافتان برای فعالیت در اینستاگرام و هویت و شخصیت برندتان، یک تم برای محتوای بصری اینستاگرام تعیین کنید. بعد از تهیه تم بصری برای بیان فرهنگ سازمانی، معرفی سرویس ها، محصولات و… ، به تهیه عنوان یا مزامین برای پست ها ( عکس ها و فیلم های اینستاگرام ) بپردازید.
اگرچه اینستاگرام یک اپلیکیشن برای اشتراک گذاری عکس است. اما کاربردهای خلاق هرگونه محتوای بصری مانند فیلم تا گرافیک و انیمیشن را در این شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند.
بنابراین برای نوع محتوای بصری خود برنامه ریزی کنید و انواعی از محتوای بصری را در نظر بگیرید که بیشترین engagement و جذابیت را برای بازار هدفتان ایجاد می کند.
برای این منظور یک تقویم کاری برای محتوای بصری در نظر بگیرید.
حفظ یکپارچگی هویت برند در تمامی پست ها در هر یک از شبکه های اجتماعی موجب ارتقای هویت برند و افزایش تداعی نام برند در ذهن مخاطب می شود. حتی اگر در شرکت شما تنها یک نفر مسئول شبکه اینستاگرام است. تهیه یک نقشه راه شفاف در زمینه تم محتوای بصری، واژه های استفاده شونده و پیام برند موجب افزایش یکپارچگی در تمام خصیصه های برند ( هویت برند، شخصیت برند،…) می شود.
به عنوان مثال، پس زمینه عکس ها، رنگ های اصلی برای هر محتوای بصری باید کاملا مشخص شود، و یا حتی درمورد هشتگ ها.
( هشتگ ها و اندازه caption و تعداد هشتگ ها موجب می شوند که مخاطبین جدیدی را در اینستاگرام بدست آورید. حداکثرتعداد هشتگ ها برای هر پست ۳۰ عدد می باشد ).
تگ کردن مکان یا همان Geo_tagging یکی دیگر از روش های engagement، جذب مخاطبین و آشنا نمودن آنها با شبکه اینستاگرام برند شماست. پست هایی که در آنها موقعیت مشخص می شود ۷۹% engagement بالاتری دارند.
اشتراک گذاری در سایر شبکه های اجتماعی : اکانت اینستاگرام را به راحتی می توانید با سایر اکانت های خود در شبکه های اجتماعی متصل نمایید و به صورت اتوماتیک، محتوای بصری برندتان را در سایر شبکه های زیر به اشتراک بگذارید.
Bio در اینستاگرام ( حداکثر ۱۳۰ حرف ) این امکان را به شما می دهد تا بر مزیت های رقابتی برند خود تاکید بیشتری بنمایید، و برند خود را بار دیگر براساس استراتژی های بازاریابی شرکت تان برای مخاطبین بازگو نمایید.
یادتان باشد تنها لینک فعالی که در اینستاگرام می تواند قرار دهید در قسمت Bio می باشد. اگر یکی از اهداف شما در استفاده از اینستاگرام، افزایش ترافیک برای وب سایتتان است حتما لینک وب سایت را در قسمت Bio لحاظ کنید و در caption ها به آن اشاره کنید.
گاهی بعضی از برندها، برای نشان دادن اینکه تعداد بسیار زیادی Followers دارند، اقدام به خرید Followers می نمایند ( fake followers ). اگرچه این اقدام ممکن است به نوعی و به صورت نمادین معرف تعداد زیاد دنبال کنندگان ( Followers ) برند شما در اینستاگرام باشد اما شما امکان محاسبه دقیق نرخ engagement که فرمول آن در زیر آمده را از دست می دهید.
comments ) ÷ followers = engagement rate +تعداد لایک )
امروزه شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های اجتماعی تاثیر بیشتری در رشد برند و بهبود کسب وکارها دارد. استفاده از استراتژی های بازاریابی اینترنتی شفاف و دقیق به منظور فعال بودن در اینستاگرام به شما کمک می کند تا به صورت پیوسته به برندسازی و رشد کسب وکار خود ادامه دهید.