مقالات آموزش بازاریابی آنلاین

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی، استراتژی بازاریابی، برندینگ

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی، استراتژی بازاریابی، برندینگ

۵ اصل اساسی در استراتژی بازاریابی خلاق که رشد کسب وکارتان را تحت تاثیر قرار می دهد

هر کسب وکاری برای موفق شدن در عرصه تجارت نیاز به یک استراتژی بازاریابی خلاقانه دارد. هر کسب وکاری، استراتژی  بازاریابی خلاقانه ای را انتخاب می کند و به اجرا در می آورد که در این استراتژی، فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی موثری تعیین شده باشند که بتوانند کسب وکار را به عنوان برند به خوبی معرفی کنند. واضح است که هر کسب وکاری یک استراتژی خاصی را برای خود استفاده می کند. ولی نکته قابل توجه این است که کسب وکارها می بایست ریسک های خلاقانه ای را بپذیرند تا بتوانند پیشرفت قابل توجه داشته باشند.

اندازه گیری شاخص های بازاریابی به هنگام تدوین استراتژی بازاریابی خلاق

اندازه گیری بسیاری از شاخص های بازاریابی مانند فروش، ترافیک وب سایت، سئو ( SEO )، تعامل اجتماعی و نرخ های تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تقریبا آسان است. این نتایج از تحلیل داده ها به دست می آید. بنابراین قابل اندازه گیری هستند. اگر یک تکنیک بازاریابی اینترنتی و یا تبلیغاتی به درستی کار نکرد، می توان به راحتی فهمید که چرا این اتفاق افتاده است و یک تکنیک دیگر را جایگزین آن کرد. اما قبل از اینکه به نتایج مورد انتظارتان در بازاریابی دیجیتالی برسید، باید قبل از آن یک استراتژی بازاریابی اینترنتی تدوین کنید. پایه و اساس هر استراتژی، ارائه ی ایده های خلاقانه است و این ایده های خلاقانه و جذاب می بایست از طریق تحقیقات گسترده و بینش های گسترده به وجود آید.

شاخص اولین بازدید ( First Visit Metric )

بازار هدف چگونه وب سایت شما را میابند و در اولین بازدیدشان از سایت تان چگونه عمل می­ کنند؟ شاخص اولین بازدید به  این سوالات پاسخ می دهد.

شاخص اولین بازدید ( First Visit Metric )

از چپ به راست : اولین بازدید ( مردم چگونه وب سایت مرا یافتند؟ )

شاخص اولین بازدید ( First Visit Metric ) به این که افراد چگونه سایت شما را پیدا می کنند می پردازد. به عنوان مثال از طریق جستجوی طبیعی ( organic search ) یا رسانه های اجتماعی ( social mediaa ) و اینکه تا چه میزان در سایت شما می مانند. این شاخص میزان engagement در سایت را مبتنی بر یکی از این دو معیار در نظر می گیرد : متوسط زمان سپری شده در سایت ( Average Time on Site ) و تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید ( Pages per Visit ). به محض تشخیص ( به عنوان مثال متوسط زمان سپری شده در سایت معادل ۱۰ ثانیه باشد ). بازدیدکنندگان جدید به کسانی که در سایت engaged شده ­اند و کسانی که اصلا در سایت engage نشده ­اند تقسیم ­بندی می­ شوند.

شاخص بازدید مجدد ( Returning Visit Metric )

شاخص اولین بازدید از آن جهت مهم است که به بازاریابان این امکان را می ­دهد که در یک نگاه بفهمند که کدام منبع ترافیکی باعث ایجاد ترافیک با کیفیت بالا برای وب سایت شان شده­ است. با استفاده از شاخص اولین بازدید بازاریابان قادر به توضیح و جذب مخاطبان تصادفی در ترافیک خواهند بود. جمع کل بازدیدهای جدید نشان ­دهنده تعداد افراد جدیدی است که در بازدیدهای ماهیانه وارد چرخه می ­شوند.

منابع ایجاد ترافیک برای سایت ( Traffic Sources )

برای یک بازاریاب دیجیتالی دانستن این موضوع که کدام منابع یا کانال های ترافیکی بازدیدکنندگان را به وب سایت جذب می کنند، ضروری است. منابع ترافیک وب سایت یک شاخص اصلی است که موفقیت هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ را تحت تاثیر قرار می دهد. این شاخص از تعریف استاندارد کانال ترافیک در Google Analytics ( تجزیه و تحلیل گوگل ) استفاده  می­ کند.

Engagement در مقابل عدم engagement در وب سایت

درگیری ( Engaged ) در مقابل عدم درگیری در سایت یک آستانه یکتا برای هر کسب وکار منحصر به فرد خواهد بود. در این شاخص آستانه درگیری به عنوان متوسط زمان سپری شده در سایت یا تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید قابل تعریف خواهد بود. هر دو مقیاس به خوبی قادر به نشان دادن کیفیت یک بازدید هستند. بازاریابان دیجیتالی شاید علاقه مند به پیگیری معیاری مانند نرخ تکمیل هدف ( goal completion rate ) نیز باشند.

شاخص اولین بازدید یک شاخص مفید برای هر تیم بازاریابی برای پیگیری است. نکته اصلی در استفاده از این شاخص استفاده همزمان از سایر معیارها مانند شاخص بازدید مجدد ( returning visit metricc ) و شاخص اطلاع رسانی ( awareness metric ) به همراه آن است.


آیا بازاریابی برندهای مصرفی ( CPG ) دچار دگرگیسی شده است؟

در اول جولای ۱۹۴۱، اولین تبلیغ تلویزیونی توسط شرکت Bulova Watches، در خلال بازی بیسبال بین دو تیم، Brooklyn Dodgers Philadelphia Phillies and روی آنتن رفت. یک آگهی تجاری ۱۰ ثانیه ای سیاه و سفید که صبورانه روی شبکه ی تلویزیونی آمریکا با نام و لوگوی bulova نمایش داده شد. در هفت ثانیه ی نخست، تصویری در سکوت نمایش داده می شد، مانند تصاویری که سر کلاس به بچه ها نشان می دهیم تا مفاهیم در ذهن آنها نقش ببندد. سپس، صدایی شعار شرکت را بیان می کرد. و اینگونه بود که آگهی های تبلیغاتی پا به عرصه ی تلویزیون گذاشت و امروزه می بینیم که این روند تا چه حد پیشرفته و با مضامین مختلف دنبال می شود.

اما چرا برای اولین بار شرکتی وارد تبلیغات تلویزیونی شد؟ در آن زمان تعداد دستگاه ­های تلویزیونی که مردم از آن استفاده می کردند بسیار محدود ( حدود ۴۰۰۰ دستگاه تلویزیون در نیویورک ) بوده و برای آگهی تبلیغاتی تعریفی در برنامه زمان بندی شبکه­ های تلویزیونی وجود نداشت.

در آن زمان سخنگوی شرکت bulova علت آن را حفظ افتخار پیشگام بودن در بازاریابی بیان کرد. علاوه برآنکه هزینه ­ی این تبلیغ برای شرکت تنها ۹ دلار تمام شد، در حالی که امروزه ۱۳۸.۴۵ دلار است.

Bulova اولین برندی بود که حرکت جدیدی را در عرصه­ ی بازاریابی تلویزیونی آغاز کرد، اما جمعیت کثیری از برندهای دیگر به سرعت دنباله­ روی این مسیر شدند. یافتن شباهت بین تبلیغات تلویزیونی ۶۰ سال پیش، با اقدامات بازاریابی محتوایی امروزه بسیار سخت است، و اهمیت و کاربرد این موضوع در هیچ حوزه ­ای بیشتر از میزان آن در صنعت محصولات مصرفی ( CPG- consumer packaged goods)  نیست، حوزه ­ای که تعداد بسیاری از برندها از محتوا برای تغییر شیوه­ ی برقراری ارتباط با مشتریان خود، استفاده می کنند.

محتوا به جای تلویزیون در برندهای مصرفی

تبلیغات تلویزیونی در دهه ­های اولیه حضورش از نظر تجربی و عملی بسیار چالش برانگیز بود چرا که نیاز بود برندهای مصرفی داستان خود را به شیوه­ای جدید بیان کنند، ایده ­ای که هنوز هم توسط صاحب امتیازان برند مورد استفاده قرار می  گیرد. مانند بازاریابی محتوایی، تبلیغات تلویزیونی هم در مقایسه با جایگزینان خود و در زمان خود گزینه­ ی ارزان­تری بود.

ممکن است اینگونه به نظر بیاید که تبلیغاتی تلویزیونی همیشه وجود داشته­ اند، اما تبلیغات تلویزیونی در آن زمان رویکرد جدید محسوب می شد، و بسیاری از برندها از استفاده از آن اجتناب می کردند. امروزه بسیاری از برندهای مصرفی ( CPG / محصولات مصرفی ) با همان ترس مشابه با روش­ های بازاریابی محتوایی برخورد می کنند، در حالی که بسیاری از برندها این چالش را پذیرفته اند.

بدون شک، بازاریابان برندهای  مصرفی ( CPG ) خود را در نقطه بحرانی فرض می کنند، می دانند که باید روش­ های سنتی خود را به روز کنند تا بتوانند به مشتریان مدرنی که به شکلی روزافزون تبلیغات تلویزیون و مجموعه کپن­ ها را نادیده می گیرند، دسترسی پیدا کنند. تصمیم در مورد اینکه چه نوع محتوایی باید مورد تفکر قرار گرفته و ایجادشود، وظیفه­ ی سختی است. با گزینه ­های گیج کننده­ ی بسیاری روبه ­رو می شوید، صاحب امتیازان برندهای مصرفی ( CPGG ) موفق، کمی بیشتر تلاش کرده ­اند تا بفهمند انجام چه کاری بهترین نتیجه را در بازاریابی اینترنتی به دنبال دارد .

یکی از برندهای مصرفی که از طریق بازاریابی محتوایی موفق به اثرگذاری بسیاری بوده، برند کوکاکولا Coca-Cola می باشد،  که تاکید شدیدی بر داستان گویی برای دسترسی به مشتریان قدیمی­ تر، و استفاده از رسانه ­های دیجیتالی در تعاملی تجربی برای دسترسی به نوجوانان را مد نظر قرارداده است.

۷ نکته کلیدی در مورد سئو ( SEO ) برای تازه کارها

قبل از اینکه یک متخصص سئو ( SEO ) برای وب سایت تان استخدام کنید و ماهانه مبلغ زیادی حقوق به وی پرداخت کنید تا کسب وکار شما را توسعه دهد، ابتدا خودتان بهینه سازی های اولیه در زمینه سئو را انجام دهید. برای این منظور :

۱ ) بر مقصود مشتری تمرکز کنید تا رتبه بالاتری در موتورهای جستجو کسب کنید.

تا چند سال قبل در بازاریابی دیجیتالی هدف هر بازاریاب اینترنتی، حداکثر کردن ترافیک وب سایت بود. اما اکنون به علت سیاست های گوگل، این تمرکز بیشتر بر این است که چگونه مخاطبان با وب سایت در تعامل باشند. نکته اصلی این تمرکز، فعالیت های بعد از کلیک است. آیا کاربر بعد از یک بار کلیک بر روی لینک به جواب هایش می رسد؟ یا اینکه مجبورند نتایج دیگر را نیز کلیک کنند. شما باید آمادگی این را داشته باشید که با یک کلیک، نیاز مشتری را برآورده  کنید. هرچه کاربر تعامل بیشتری با محتوای شما در وب سایت  داشته باشد، رتبه بالاتری وب سایت تان کسب می کند. نرخ کلیک صفحه نتایججستجوی گوگل ( Google SERP CTR ) و نرخ پرش ( bounce rate : میزان ترک کاربران از صفحه وب سایت )، ابزار مهمی برای متخصصان سئو در بازاریابی اینترنتی شده است.

۲ ) جهت بهبود سئو ( SEO )، مقاله هایتان را طولانی تر کنید.

مطالعات نشان می دهد که مقالات طولانی که بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰کلمه دارند، نتایج بهتری در موتور جستجو دارند. در مقایسه با سه سال قبل، بسیاری از بازاریابان اینترنتی به دنبال مقاله هایی با حدود ۳۰۰ کلمه هستند.

تحقیقات ثابت کرده است که در بازاریابی اینترنتی مقالات طولانی سودمندتر از مقالات کوتاه بوده اند و ترافیک بیشتری را برای وب سایت جذب کرده اند. مقالات طولانی اطلاعات بیشتری نسبت به مقالات کوتاه دارند. بهترین شیوه برای ارائه مقالات طولانی، تقسیم کردن آن از طریق عناوین فرعی ( subheading )، نقاط گلوله ای ( Bullet pointss ) و همراه با تصاویر جذاب  است. با استفاده از این روش، مخاطب راحت تر و با لذت بیشتر محتوا را می خواند.

۳ ) ویدئوهای مرتبط را با هم ترکیب کنید.

ویدئوها نیز تاثیر به سزایی در رتبه بندی صفحه نتایج موتورهای جستجو ( SERP ) دارند. تحقیقیات اخیردر بازاریابی دیجیتالی نشان می دهد که ویدئوها بیش از %۶۰ از جستجوها در گوگل را در برمی گیرد.

این گزارش همچنین بیان می کند که ویدئوهای آنلاین رتبه بندی های بهتری نسبت به محتواهای تمام متن کسب می کند. شما می توانید از ویدئو کلیپ های جذاب و کوتاه استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از ویدئو، میزان کلیک بر وب سایت تان در موتور جستجو را افزایش می دهد و میزان موفقیت شما را در بازاریابی اینترنتی افزایش می دهد.

۴ ) کارکرد جستجوی صوتی را در وب سایت تان به کار ببرید.

گوگل این امکان را برای مردم فراهم کرده است که جستجوی صوتی انجام دهند. جستجوی صوتی به خصوص در زمان های راه رفتن و زمان هایی که نمی توانید کلمات کلیدی را تایپ کنید بسیار سودمند است. علاوه بر این هنگامی که فرد هم زمان چند وظیفه را انجام می دهد برای مثال به هنگام رانندگی و یا حتی زمانی که در حمام هست نیز می تواند کاربرد داشته باشد. کارکرد جستجوی صوتی ( voice search ) نیاز برای تایپ های طولانی کلمات کلیدی را برطرف کرده است. بسیاری از گوشی های تلفن همراه جدید دارای کارکرد جستجوی صوتی هستند. شما نیز می توانید کارکرد جستجوی صوتی ( voice search ) را در وب سایتتان به کار برید. برای مثال سایت پیتزا دومینو امکان سفارش گیری صوتی را به سایتش اضافه کرده است. با استفاده از این کارکرد مشتریان می ­توانند در هر زمانی، در هر مکان و در هر موقعیتی به راحتی سفارش دهند.

سئو

۵ ) سئوی محلی ( Local ( SEO را فراموش نکنید.

بسیاری از کسب وکارهای در حال توسعه، تمامی جهان یا تمامی یک کشور را به عنوان بازار هدف خود در نظر می گیرند تا بتوانند رتبه دهی سئو خود را افزایش دهند. کارشناسان بازاریابی اینترنتی معتقدند که شرکت ها باید بر سئوی محلی تمرکز کنند تا بتوانند شهرت آنلاین خود را تقویت کنند. گوگل همچنین بیان کرده است که بازاریابان بهتر است موقعیت مکانی خود را با استفاده از سئوی محلی اعلام کنند. بهتر است پیش از گسترش مخاطبین تان، ابتدا بر مخاطبین محلی تمرکز کنید.

۶ ) اطمینان یابید که وب سایت تان به سرعت لود شود.

سرعت لود وب سایت در بهبود سئو موثر است. گوگل ابزار رایگانی برای تحلیل سرعت صفحه وب سایت برای کاربران فراهم کرده است. با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید ( URL ) وب سایت تان را وارد کرده و بخش هایی که نیاز به بهبود دارند تا سرعت لود صفحه وب سایت تان افزایش یابد را مشاهده کنید. وب سایت های بسیاری هستند که هنوز در این زمینه مشکل دارند و در نتیجه سئوی ضعیف داشته و در رتبه بندی موتورهای جستجو رتبه پایینی کسب کرده اند.

۷ ) وب سایت تان باید یک نسخه موبایل پسند ( mobile-friendly ) داشته باشد.

و نهایتاً این که مطمئن شوید که وب سایت تان برای مشاهده در گوشی های تلفن همراه بهینه سازی شده است یا خیر. افراد از طریق گوشی های تلفن همراه می توانند در هر مکانی که باشند به محتوای شما دسترسی پیدا کنند و آن را به آسانی و راحتی بخوانند. در صورتی که وب سایت تان موبایل پسند ( mobile-friendlyy ) باشد، وب سایت تان در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل ( SERP )، موبایل پسند ( mobile-friendlyy ) علامت می خورد و راحت تر یافت می شود.

در بازاریابی اینترنتی با رعایت ۷ نکته کلیدی ذکر شده در زمینه سئو ( SEO ) می توانید در رتبه بندی موتورهای جستجو همچون گوگل، رتبه بالایی به دست آورید.

 

آیا پروفایل LinkedIn شما جذاب است؟

شبکه های اجتماعی دیگر ابزار بازاریابی اینترنتی هستند که بازاریابی از طریق این شبکه ها سبب جذب مخاطبین بیشتر برای  کسب وکارتان می شود. اولین گام جهت حضور در شبکه های اجتماعی، ساختن پروفایل است. این مقاله به مخاطبین جوان و حرفه ای که به تازگی وارد شبکه اجتماعی لینکدین شده اند کمک می کند پروفایل بهتر و جذاب تری ایجاد کنند.

پروفایل لینکدین شما یک نمایش عالی از داستان حرفه ای شماست، چه چیزی سبب ایجاد شرکت شما شده است و چه چیزی سبب تمایز شما بین بیش از ۴۳۳ میلیون کاربر دیگر LinkedIn است.

LinkedIn به تازگی آمار جدیدی منتشر کرده است که به شرح زیر است :

  • پروفایل های شخصی سازی شده به طور متوسط ۲۱ برابر بیشتر از پروفایل های دیگر بازدید دارند.
  • پروفایل های که دارای تصاویر با کیفیت هستند به طور متوسط ۴۱ برابر بیشتر از دیگران بازدید دارند.
  • ۹۴ % شرکت ها از LinkedIn برای بررسی مخاطبانشان استفاده می کنند.

در بازاریابی اینترنتی تاکتیک هایی هستند که به شما کمک می کنند بتوانید یک پروفایل جذاب و عالی برای کسب وکارتان ایجاد کنید