مقالات آموزش بازاریابی آنلاین

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی، استراتژی بازاریابی، برندینگ

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین

مقالات آموزش بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی، استراتژی بازاریابی، برندینگ

۳۵ راه موثر برای رشد برند ( brand )

بازاریابان به دنبال راهی اند که استراتژی­ برندسازی را به مرحله بالاتری ببرند. در ادامه ۳۵ راه موثر برای رشد برند ( brand ) که میتواند تاثیر به ­سزایی در توسعه ی برند داشته باشد را بررسی می کنیم.

۱) تمام محصولات خود را با یک برند ( brand ) قوی نام گذاری کنید.

مهم نیست محصولات شما چقدر متفاوت باشند و حوزه های مختلف را دربرگیرند اگر برندی قوی دارید که در ذهن مصرف کنندگان تداعی کننده صفات مثبتی است از همان برند برای نام گذاری استفاده کنید. در این شرایط تمام محصولات موفقیت بالایی نخواهند داشت اما همیشه هم راستا با برند اصلی خواهند بود و نگرش و پیام برند اصلی را به ذهن تداعی میکنند.

۲) برای پاسخگو بودن در مقابل نگرانی های مصرف کنندگان فرمول خود را به روز کنید.

یک نوآوری تا یک بازه­ ی زمانی مشخص جواب می دهد و نمیتوان همواره بر آن تکیه کرد. سلایق مشتریان تغییر می کند یا بر دانش آنها افزوده میشود در نتیجه نمی توان یک مسیر را بدون تغییر و تا آخر ادامه داد. برخی از فرمول­ ها و مواد تشکیل دهنده مواد غذایی تا زمانی بازخورد مناسبی دارند اما باید هوشیار باشیم تا به محض آنکه بازخوردهای مربوط به محصول منفی بود تغییرات لازم را اعمال کنیم تا از برند خود محافظت کنیم.

۳) به رقبا حمله کنید.

این اقدام توام با ریسک است اما به یاد ماندنی نیز، است. وقتی وارد رقابت و مقایسه محصول خود با محصول رقیب می شوید در واقع مصرف کنندگان را به چالش کشیده و قدرت و شجاعت برند خود را نشان می دهید. اما باید با احتیاط و باهوش عمل کنید. از آنجایی که این مورد ریسک بالایی دارد اگر فکر می کنید که در این رقابت بازنده می شوید این مرحله را رد کنید و هرگز وارد آن نشوید.

۴) شریک قوی داشته باشید.

یکی از عوامل اثر گذار بر برند شما داشتن ارتباط با شرکای قوی در حوزه ­های دیگر است که دارای برند بزرگی باشند. تا می توانید بر تعداد شرکای تجاری خود بیافزایید. در این صورت حداقل با برخی از آنها رابطه ی نزدیکی خواهید یافت که می توانند در بخش­ های مختلف کسب وکارتان مفید واقع شوند.

۵) مزایای یکسان را در اشکال متفاوت تحویل دهید.

رسالت و هدف محصول خود را به اشکال مختلف به مصرف­ کنندگان ارائه دهید. اگر محصول تمیز کننده دارید و هدف شما کار در حوزه­ ی بهداشت است آن را به حوزه ­های دیگر هم ببرید و خط محصولات خود را گسترش دهید اما زیر چتر هدف اولیه تان حرکت کنید.

۶) رژیم بگیرید.

امروزه مصرف کنندگان به مواد غذایی مصرفی خود توجه زیادی دارند. اضافه وزن یکی از مواردی است که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است و مصرف کنندگان به دنبال مواد غذایی هستند که رژیمی باشد. شما نیز باید به ترجیحات مصرف کنندگان توجه کنید و در هر زمان مطابق با نیاز آنها تغییراتی را در محصول ایجاد کنید یا محصولی برای پاسخگویی به نیاز آنها تولید کنید.

۷) بر حوزه کاری خود تسلط داشته باشید.

فقط کسانی که بر تمام جنبه­ های کار خود تسلط دارند موفق می شوند. سعی کنید از هرآنچه بر کار شما اثر می گذارد اطلاعات کافی داشته باشید.

۸) به مخاطبان خود از آنچه که دوست دارند، بیشتر دهید.

علایق مخاطبان خود را شناسایی کنید، سپس سعی کنید آنچه مورد توجه مصرف کنندگان است را بیشتر کنید یا امکاناتی را فراهم کنید که استفاده از آنها آسان­تر شود.

۹) بر اعتبار برند ( brand ) خود بیافزایید تا بتوانید محصولات با قیمت بالا را بفروش برسانید.

اگر محصولات لوکس دارید یا محصولات شما قیمت بالایی دارند باید برند خود را به گونه ای معرفی کنید که در ذهن مخاطبان این امر که محصولات شما ارزش این قیمت را دارند، به وجود آید.

۱۰) یک شعار مناسب انتخاب کنید.

برای برند خود یک شعار مناسب انتخاب کنید که علاوه بر زیبا بودن در حافظه بماند و ارزش و هدف اصلی محصول و برند شما را مطرح کند.

۱۱) به دنبال مد بروید.

اکثر مصرف کنندگان به طرح­ های جدید علاقه دارند و سعی میکنند به دنبال طرح ­های جدید بروند. شما نیز باید مد را دنبال کنید و از طرح­های جدید عقب نمانید وگرنه برند شما خیلی زود جایگاه خود را از دست میدهد.

۱۲) به زبان بین المللی صحبت کنید.

اگر محدوده ی فعالیت شما محدود به یک فرهنگ خاص یا یک کشور نیست و در بازارهای بین المللی یا با فرهنگ های متفاوت فعالیت میکنید باید به گونه­ ای صحبت کنید که برای مخاطبانی که از فرهنگ و زبان دیگری از محصولات شما استفاده میکنند، قابل درک باشد.

۱۳) لوگو جدید طراحی کنید.

سعی کنید لوگوی خود را به­ روز کنید. لازم نیست  به گونه ای آن را تغییر دهید که به لوگوی دیگری تبدیل شود اما سعی کنید متناسب با شرایط زمانی برای جذب مخاطبان، کمی آن را تغییر دهید. در مواردی هم که لوگوی جدید مورد استقبال واقع نشد می توانید به لوگوی قبلی بازگردید.

۱۴) اسم جدید انتخاب کنید.

اگر اسمی که هم اکنون دارید آنقدر جذاب نیست که روی مخاطبان اثر بگذارد یا اینکه به گونه­ ای جانب­دارانه است، آن را تغییر دهید.

 ۱۵) تعهدات پرداخت را کم کنید.

تا جای ممکن سعی کنید تعهدات پرداخت خود را کم کنید.

رشد برند - برندینگ

۱۶) هویت برند خود را ارتقا دهید.

سعی کنید هویت برند خود را حفظ کنید و بر ارزش ­های آن اصرار داشته باشید. هویتی را انتخاب کنید که بتواند تا مدت نسبتاً طولانی روی آن مانور دهید.

۱۷) به دنبال گروه جمعیتی جدید بروید.

اگر تابه حال برای گروه سنی خاصی کالا تولید می کردید سعی کنید برای بخش ­های دیگر بازار نیز محصولاتی را تولید کنید. به این صورت سایر گروه ­های سنی را نیز به زیرمجموعه خود وارد کرده­ اید.

۱۸) به صورت آنلاین شروع کنید، بعد به کسب وکارتان شکل بدهید.

برخی از کالاها و خدمات این قابلیت را دارند که ابتدا به صورت انلاین با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنید سپس کم کم به آن سر و شکلی بدهید.

۱۹) سرگرمی جدید ایجاد کنید.

سعی کنید در مخاطبان اشتیاق به استفاده از محصول یا خدمت ­تان را ایجاد کنید. سعی کنید در ارائه کالا و خدمات ارزش افزوده داشته باشید و این بخش را به گونه­ ای به کالا و خدمات خود اضافه کنید که جنبه ­ی سرگرمی و تفریح داشته باشد و به این شکل نظر مخاطبان را جلب کرده و آنها را به دنبال خود بکشانید.

۲۰) جنبش ایجاد کنید.

در زمان برگزاری کمپین سعی کنید آن را بی­رون دنبال نکنید جنبشی ایجاد کنید که در راستای محصول و خدمت و اهداف شما باشد و منجر به شکل گیری حرکتی وسیع بین مخاطبان شود. سعی کنید مصرف کنندگان را نیز وارد میدان کنید.

۲۱) وارد بخش جغرافیایی جدیدی از بازار شوید.

بازار خود را به نواحی مختلف جغرافیایی گسترش دهید.

۲۲) برای محصول موجود خود استفاده ­ی جدیدی بیابید.

از محصولات بالقوه خود استفاده­ های دیگری هم بکنید. مثلا اگر لوازم تزئینی تولید میکنید سعی کنید مورد مصرف دیگری نیز به انها اضافه کنید.

۲۳) یک برنامه وفاداری ایجاد کنید.

مشتریان حال حاضر خود را خشنود نگه دارید. محصولات و خدمات شگفت انگیز به همراه پاداش ویژه یا حتی ایمیل یا پیام تبریک، به شما کمک می کند مشتریان تان را نزد خود نگه دارید.

۲۴) از بازاریابی مستقیم استفاده کنید.

پیشنهادات خود را به شکلی واضح و روشن به مخاطبان خود اعلام کنید.

۲۵) از بسته بندی های جدید استفاده کنید.

بسته بندی اولین چیزی است که مخاطبان از محصول شما دریافت می کنند و با آن تعامل برقرار می کنند. انتخاب هوشمندانه بسته­ بندی بعضاً میتواند عامل جذب مشتریان باشد.

۲۶) بیشتر از آنکه به رقابت توجه کنید به محیط زیست توجه کنید.

احترام به محیط زیست این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید در تمام فرآیندها به گونه ­ای عمل کنید که ابتداً به نفع محیط زیست باشد. از بسته بندی گرفته تا مراحل تولید کالا اطمینان کسب کنید که هرآنچه به محیط برمی گردانید تا حد قابل توجه ی قابل بازیافت باشند.

۲۷) حامی شوید. ( Sponsorship )

در رویدادهای بزرگ به عنوان حامی ظاهر شوید. در رویدادهایی مانند المپیک یا ورزش­ های مهم حضور برند شما با پیامی مناسب در ذهن قهرمانان و ورزشکاران و خانواده­ ی آنها و مخاطبان نقش می بندد و  سبب می شود مصرف­ کنندگان برند شما را به خاطر بسپارند.

۲۸) نشان دهید که حقیقتاً اهمیت می دهید.

بیشتر از آنچه لازم و عرف است، توجه خود را به مشتری نشان دهید. مطمئن باشید مشتری با دوستان خود نزد شما باز می گردد.

۲۹) از صدای برند منحصر به فرد استفاده کنید.

صدای برند معرف شخصیت برند شماست. آن صدایی را انتخاب کنید که علاوه بر آن که جذاب و به یادماندنی است پیام برند شما را نیز به خوبی انتقال دهد.

۳۰) مدافعان داخلی خود را توانمند سازید.

کارکنان شما مدافعان داخلی شما هستند آنها کسانی اند که بیشترین اطلاعات را از محصول دارند و با مصرف کنندگان در خارج از شرکت در تماس اند. توانمند ساختن آنان و برخورد مناسب سبب می شود از وارد کردن محصول شما به دنیای خودشان لذت ببرند و نقش مدافع را برای شما بازی کنند.

۳۱) از سفیر برند ( Brand ambassador ) خود بخواهید صحبت کند.

شرکت­های باهوش طرفداران خود را برمی­ انگیزانند که به جای آنها در مورد برند صحبت کنند. طرفداران از طریق رسانه­ های جمعی نظرات خود در مورد برند را با سایر مصرف­ کنندگان در میان می گذارند.

۳۲) یک رویداد مهم ایجاد کنید.

در برگذاری کمپین ­ها سعی کنید حرکتی کنید که منجر به وقوع یک رویداد مهم و تاثیر گذار شود. مثلاً کمک به خیریه یا عواملی از این دست.

 ۳۳) یک برنامه مراجعه ایجاد کنید.

برای مشتریان خود امکان عضویت فراهم کنید و در قبال این عضویت به آنها خدماتی بدهید. حتی این خدمات را به همراهان و دوستان اعضای خود نیز بدهید به این صورت مشتریان را مدام به سمت خود بازمیگردانید.

۳۴) برند خود را به بخش ­های دیگر بازار هم بکشانید.

وقتی بخشی از بازا را مال خود کردید و مشتریان ثابت خود را داشتید کم کم وارد سایر بخش­های بازار هم شوید تا بتوانید بر تعداد مشتریان خود بیافزایید و همچنین بخش­ های دیگر بازار را نیز پوشش دهید.

۳۵) در حوزه فعالیت خود صاحب اختیار باشید.

وارد فعالیتی شوید که تخصص لازم، علاقه و توانایی برای انجام آن را داشته باشید به این صورت می توانید در آن صنعت قوی ظاهر شوید.

توجه داشته باشید که هر یک از ایده ­های مطرح شده ممکن است در زمانی مناسب و در زمانی نامناسب بنماید در نتیجه در هر مرحله ای از فعالیت خود که هستید گزینه هایی که شما را در ارتقا برندتان یاری می کند را برگزینید.

استراتژی معماری برند شما چیست؟

آیا شما مدیر برند گروهی از محصولات و خدمات که در طی سال ها باهم ادغام و ترکیب شده اند هستید؟ آیا رهبران بخش سایر شرکت­ ها از شما برای نام گذاری محصولات و خدمات جدیدشان مشورت می گیرند، یا بدتر از آن، خودشان آنها را نام گذاری می کنند؟ می دانید در این راه به استراتژی معماری برند و استراتژی پرتفلیو برند ( brand portfolio ) نیاز دارید، اما مطمئن نیستید از کجا باید شروع کنید؟ این نوع مسائل ممکن است باعث آشفتگی ذهنی مدیران برند شود. استراتژی معماری برند ( که گاهی اوقات از آن به عنوان استراتژی پرتفلیو برند یاد می کنند. ) یک نوع استراتژی کسب وکار است.

این استراتژی در مورد گرافیک و یا بازاریابی اینترنتی نیست. در مورد بازاریابی هم نیست. فروش و بازاریابی هر دو بخشی از استراتژی کلی سازمان یا کسب وکار شما را تشکیل میدهند. در واقع، استراتژی معماری برند به دنبال جوابی برای این سوال است : “از دیدگاه برندسازی، چه طور می توان در همان حال که محصولات و خدمات جدید اضافه میشوند، وفاداری مشتریان را حفظ کرد و بر میزان فروش افزود؟ ” برای توسعه استراتژی معماری برند همیشه ابتدا از ارزیابی معماری فعلی برندتان، با  استفاده از سه گام زیر، شروع کنید.

چک لیست ضروری برای بازاریابی محتوایی موثر

محتوا پادشاه است. بارها و بارها این جمله را شنیده اید.

محتوا پادشاه است. محتوا پادشاه است. محتوا پادشاه است.

اما  دقیقاً چگونه یک محتوای خوب می سازید؟ چه چیزی سبب خوب بودن می شود ؟ آیا جذب کردن توجه مخاطب نشان دهنده خوب بودن است؟ چه چیزی محتوا را جذاب می کند؟

پاسخ به این سوالات ساده نیست. خیلی از این عواملی که سبب جذاب بودن محتوا می شوند ناملموس هستند.

عوامل زیادی هستند که برای جذاب بودن محتوا تاثیر می گذارند و آن را بهتر می کنند. در زیر چک لیستی برای بازاریابی محتوا ارایه شده است که با استفاده از آن می توانید به نتایج مورد نیازتان در زمینه جذاب بودن محتوا برسید.

آیا مردم به آن چیزی که می نویسید توجه می کنند؟

این عنوان و مطالبی که به نظر شما جذاب و مهم می آید، آیا برای خوانندگان تان نیز جذاب و مهم است ؟

راحت ترین راه برای پاسخ دادن به این سوال این است که کلمات کلیدی را جستجو کنید.

کلمات کلیدی امروزه به اندازه قبل مهم نیستند اما هنوز با ارزش هستند. لازم نیست که شما حتما یک کلمه کلیدی که بالاترین میزان جستجو را دارد را پیدا کنید و درباره آن پست بنویسید و  از آن کلمه بارها در متن تان استفاده کنید. اما شما باید میزان جستجوی کلمات کلیدی را بدانید تا به نیاز مشتریان تان پی ببرید و متوجه شوید که چه چیزی برایشان ارزشمند است.

برای مثال، وقتی که میفهمید که میزان جستجوی کلمه ( باغ بارانی ( باغی که توسط آب باران ابیاری می شود ) ) بالاست، به این فکر می کنید که چرا مردم این عبارت را جستجو کرده اند. آیا آنها می خواهند بدانند که چه گیاهانی در این نوع آبیاری رشد می کنند؟  و یا آن ها می خواهند درباره روش های کنترل فرسایش یاد بگیرند؟

پاسخ میتواند این باشد که مردم درباره هر دو مورد می خواهند اطلاعات کسب کنند. حال شما میتوانید از کلمات کلیدی دیگری استفاده کنید تا پاسخ سوالات افراد را پیدا کنید و سپس یک  محتوا در آن زمینه فراهم کنید. حال شما یک محتوای با منظور ایجاد کرده اید که برای گوگل ارزشمند است و علاوه بر این محتوایی است که مخاطبان هدف تان به دنبال آن هستند.

آیا محتوای وبلاگ شما خاص است؟

هنگامی که عنوانی سر تیتر اکثر مطالب می شود، اگر شما درباره آن ننویسید توجه خوانندگان تان را از دست می دهید.

اگر ماهیت سایت شما سرگرم کننده است و شما درباره آخرین موسیقی ها در آن مطلب نمی گذارید پس وب سایت شما بی ربط و بی معنی است. همان طور که اگر سایت سیاسی هستید و درباره آخرین اخبار مربوط به کاخ سفید مطلب نگذارید  و یا سایت بازاریابی باشید ولی درباره ( جستجوی با منظور intent-content search ) مطلبی ننویسید.

مطمئن شوید که درباره هر چیزی مینویسید، برداشت خاصی در آن زمینه بیان کنید. خلاصه ای از مطالب قدیمی تکراری و یا دیدگاه های قدیمی خسته کننده تهیه نکنید. در هر موضوعی برداشت جدیدی از آن ارایه دهید، نظر بحث برانگیز بدهید و یا اطلاعاتی که تا الان ارائه نشده اند را به اشتراک بگذارید.

آیا عنوان محتوای شما عالی است؟

عنوان تان مثل فروش یک زمین کوچک به خواننده ها است. آیا عنوان محتوای تان می تواند مخاطبان را متقاعد کند که بمانند و آن چیزی که شما نوشتید را بخوانند؟

نوشتن یک عنوان خوب، هنر است و به تمرین بسیار نیاز دارد. شما معمولا جذب عنوان هایی ( headlines ) می شوید که به شما شیوه حل مشکلات را ارائه کرده اند یا یک لیست پیشنهاد کرده اند. این نوع از عناوین، معروف ترین هستند و بیشترین کلیک را داشته اند.

مهم تر از همه اینکه مطمئن شوید که کلمات کلیدی در عنوان باشند. این یکی از بهترین شاخص های محتوایی مورد استفاده ی گوگل به هنگام خزیدن در سایت است و بی شک در رتبه سایت شما در موتور جستجوی گوگل بی تاثیر نیست.

آیا محتوای تان عناوین فرعی ( sub header ) دارد؟

هیچ کس وقت این را ندارد که یک مقاله ۱۰۰۰ کلمه ای را بخواند. بیشتر مردم تنها بولت ( bullet ) های اصلی مقاله و شاید هم چند جمله پراکنده از مقاله را بخوانند.

استفاده از عناوین فرعی ( subheader ) به خواننده ها کمک می کند که مقاله تان را به سرعت اسکن کنند و اطلاعات اولیه ای که میخواهند را به دست آوردند. علاوه بر این، عناوین فرعی به گوگل در فهرست کردن محتوای تان کمک می کند. شما حتی می توانید کلمات کلیدی مهم را نیز در عناوین فرعی به کار برید.

همچنین از بولت ها ( bullets ) و دیگر نشانه های بصری برای شکستن محتوای تان و تقسیم آن به چند بخش استفاده کنید. مطمئن شوید که مهم ترین اطلاعات را در این قسمت های هایلایت شده قرار دهید.

آیا محتوای تان لینک داخلی دارد؟

وقتی شخصی پست شما را می خواند، شما باید از هر فرصتی استفاده کنید تا تعامل مخاطب را افزایش دهید. یکی از این راه ها لینک کردن محتوا به پست های قبلی یا صفحات دیگر وب سایت تان است.

مطمئن شوید که محتوا را به بهترین و مرتبط ترین مطالب تان لینک می کنید. کلمات کلیدی درست را برای لینک کردن انتخاب کنید. لینک ها می توانند رتبه ی شما در موتور جستجوی گوگل را بهتر کند.

لازم نیست حتما به صورت دستی لینک ها را وارد کنید چرا که اگر بخواهید دستی وارد کنید می بایست تمامی پست های مرتبط را به یاد آورید و از سوی دیگر آن پست ها را پیدا کنید که این کار زمان بر بوده و از سویی منطقی نیست. در این حالت شما می توانید از برنامه ها و افزونه ها ( plugins ) برای جستجو در سایت و پیدا کردن محتوا به طور اتوماتیک استفاده کنید.

توجه به کلمات کلیدی، خاص بودن پست و برداشت جدیدی از موضوع، دارا بودن عناوین فرعی و اصلی، لینک های داخلی از جمله عواملی هستند که سبب جذاب شدن محتوای شما می شوند و به شما کمک می کند تا در بازاریابی محتوا موفق شوید و در رتبه بندی موتور جستجوی گوگل رتبه خوبی به دست آورید.

برندی متمایز و خاص باشید، رویکردی متفاوت برای برندسازی و بازاریابی

برندسازی، موردی است که به رسیدگی مداوم نیاز دارد. در حالت ایده ­آل، هر برندی باید بدون در نظر گرفتن کمپین ها و تبلیغات، در چشم مشتریانش قابل تشخیص باشد، برند موفق باید قادر باشد ویژگی­ های خود را بر اساس هرچه که در مضمونش نهفته است، را در چشم و ذهن مشتریان نمایش دهد. در ادامه به چگونگی رویکردی متفاوت برای برندسازی و بازاریابی خواهیم پرداخت.

برندسازی ( branding – برندینگ ) بدون اشتباه

چیزی که برندهای بزرگ را با هم متحد و شبیه به هم می کند، این است که آنها بسیار خوب تعریف شده­ اند. در حقیقت، هر یک از این برندهای قوی دارای صدای برند، شخصیت برند و به طور کلی، هویت برند هستند که در شناساندنشان و تعامل با بازار هدف و مشتریان شان بسیار تأثیر گذار است. شما میتوانید اسم و لوگوی این نام ­های تجاری را از تبلیغات شان حذف کنید، اما با این حال همچنان می توانید تشخیص دهید این تبلیغ مربوط به کدام برند است. رسیدن به نقطه ­ای که به این صورت فراموش نشدنی باشند، قدرت است.

در مواردی که می خواهیم مشتریان جدید را جذب کنیم، برقراری ارتباط با برند از ایجاد تمایز در برند، بسیار سخت­ تر بوده و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. با این حال وقتی یکبار مشتریان، برند شما را شناسایی می کنند، لازم است ویژگی هایی را که در برندسازی خود  نهادینه کرده اید، فراخوانده شوند و مشتریان شخصیت برند را درک کنند. آیا این ویژگی های برند شما با بازار هدفتان مرتبط است؟ آیا این بازتاب از برندتان که می خواهد مشتریان بالقوه را به سمت خود بکشد و یا حتی با آنها دوست باشد، به درستی تامین شده است؟ نام تجاری که تمام جزئیات آن شفاف شده باشد میتواند به این سوال پاسخ دهد. و وقتی جواب این سوالات مثبت باشد، میتواند به برقراری ارتباطی پابرجا با بازار هدف، کمک کند.

ایجاد ارتباط با بازار هدف یا مخاطبان :

المانهای برند با بازار هدفش باید انعطاف ­پذیری باشد. هویت برندی که بیش از حد سخت و محدود باشد میتواند مشکل ساز باشد و ایراد به حساب بیاید چرا که این اجازه را نمی دهد که ارتباط مناسب با مخاطبانش به راحتی طراحی شود. یک شرکت برای مرتبط شدن با مخاطبان خود یا همان بازار هدف، نیاز به دستورالعمل هایی دارد که اجازه ­ی تنظیم و ایجاد چنین ارتباطی را بدهد. این کار برای ایجاد و برقراری دیدگاه­ های مختلف از بالا تا پایین، در امتداد پیوستارشخصیت برند لازم است، به گونه­ ای که در حدی منعطف باشد که بتواند افراد بیشتری را از بازار هدف، با برند همراه سازد.

همچنین در نظر داشته باشید که برای مرتبط بودن با مشتری، برند باید از دید آنها، جالب به نظر بیاید و این خصوصیت ماندگار باشد. اگر کمپین بازاریابی و محتوای آن به وسیله ی دستورالعمل ­های دقیق و غیر قابل انعطاف برند محدود شده است، این دست و پا بسته بودن باعث میشود کمپین بازاریابی به سرعت کهنه شود. البته تأکید میکنیم، این امر بدان معنا نیست که برندسازی باید به شکلی افراطی از کمپینی به کمپین دیگر تغییر کند، اما فضایی را فراهم کنید تا به ایده­ های جذاب مجال حرکت وشکوفایی بدهد.

جلوگیری از انحراف در حین تدوین و اجرای کمپین های بازاریابی :

برندی که تمامی اجزای آن به خوبی تعریف شده و در عین حال انعطاف پذیر است فواید بسیار زیادی دارد. این اجزا، از جمله شخصیت برند، هویت برند، صفت های برند و … می توانند به بخش­ های بازاریابی از جمله اجرای کمپین های یکپارچه، کمک کنند.

از جمله مواردی که برای خلق و اجرای کمپین های بازاریابی، در رابطه با برند باید در نظر داشت :

  • کجا و چگونه ارزش برند را بیان کنیم؟
  • برندمان با چه بخشی از بازار ارتباط برقرار می کند؟
  • کمپین ها در جهت کسب اطمینان بازار هدف از ” برند” باشد.

بنابراین برای آنکه مخاطبان شما، به راحتی برندتان را از چرخه ­ی مرور خود حذف نکنند، ابتدا ساختار و هویت برند خود را به درستی تعیین کنید، سپس بازار هدف برندتان و نحوه تعامل با مخاطبانتان را در نظر بگیرید، و در نهایت به تدوین و اجرای کمپین های یکپارچه بازاریابی بپردازید.

۱۰ عنصر اصلی توسعه هویت برند کدامند؟

هویت برند چیست؟ بیشتر مردم لوگو ( آرم تجاری ) را به عنوان تنها جز هویت برند میشناسند. اما برند یک تجربه است، از همان لحظه ابتدایی که در مورد آن می شنوید تا وقتی که لوگوی آن را می بینید، زمانی که اسم برند را می شنوید، و حتی کلمات پیام های زبانی در مورد برند، همه و همه تجربیاتی است که با محصولات و خدمات برند داریم.

معمولاً وقتی حرفی از برند به میان می ­آیند، شکل لوگوی برند تداعی می شود. دلیل این امر آن است که لوگو حامل آرمی است که تمام تجربه ی برند را به همراه دارد. در حالی که راه­ های بسیاری دیگری هم برای تجربه برند وجود دارد.

۱۰ عنصر اصلی توسعه هویت برند کدامند؟ این ۱۰ عنصر میتوانند در خلق تجربه برند و برندسازی مفید و موثر واقع شوند که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت.

۱ ) نام برند :

کلمه یا کلماتی که که برای معرفی شرکت، کالا، خدمات یا موجودیت و مفهومی، مورد استفاده قرار می گیرد. و اسم های مستعاری که امروزه بخشی از زبان روزانه ما را شکل میدهند.

۲ ) لوگو :

آرم تجاری بصری که معرف برند است. وقتی یک لوگو شناخته شده می شود تمام افراد نام برند آن را بر زبان خواهند آورد بدون اینکه حتی نام آن در کنار لوگو نوشته شده باشد.

اما راه ­های دیگری علاوه بر لوگو یا همان آرم تجاری نیز برای تجربه نام تجاری و توسعه هویت برند وجود دارد.

۳ ) طرح موضوع ( Theme Line ):

طرح موضوع در قالب شعاری کوتاه و به یاد ماندنی است که جایگاه برند را در ذهن مخاطبان به یادماندنی می کند، ایجاد طرح ( تم ) بیشتر یک مقوله ­ی بلند مدت است و هر سال تغییر نمی کند. ایجاد این نوع شعارها به برند کمک می کند تا راحت تر وارد زندگی مخاطبان خود شود.

۴ ) شکل :

شکل ویژه­ای که بسته بندی یک محصول دارد یک عنصر آرم تجاری محسوب می شود که آن محصول را از سایر محصولات متمایز می کند. همچنین مصرف کنندگان از طریق شکل به خصوص یک محصول آن را شناسایی کرده و شکل آن را در ذهن خود ثبت می کنند.

۵ ) گرافیک :

استفاده از یک طرح گرافیکی خاص، محصول را به شکل منحصر به فردی قابل شناسایی می کند. امکان دارد این طرح ها در موقعیت ­های مختلف متغیر باشند اما وجود یک المان قابل تشخیص در تمام آنها که منحصر به محصول مورد نظر باشد آن را قابل شناسایی می کند.

۶ ) رنگ :

رنگی که برای برند یا لوگو یا طرح گرافیکی و حتی بسته بندی استفاده می شود اگر حول رنگ ثابتی باشد آن رنگ را منحصر به برند می کند. در واقع رنگی در تمامی تعاملات مصرف کننده با محصول قابل مشاهده باشد، در ذهن مصرف کننده به عنوان رنگ آن برند ثبت میشود و تداعی کننده آن خواهد بود.

۷ ) صدا :

یک صدای منحصر به فرد یا مجموعه از آنها در تکرارهای مداوم در ذهن مصرف کننده ثبت شده و تجربه برند جدید را برای آنها ایجاد می کند.

۸ ) حرکت :

برخی از محصولات حرکات خاصی به همراه دارند، مانند درب ماشین یا یک بسته بندی خاص. وجود حرکت ­های منحصر به فرد در یک محصول نیز میتواند به عنوان تجربه برند در نظر گرفته شود. هرچه این حرکت خاص­تر و جدیدتر باشد در ذهن مشتریان تاثیر بیشتری خواهد داشت و به یادماندنی می شود.

۹ ) بو :

این عامل نیز میتواند تجربه برندی قوی در ذهن مشتری ایجاد کند. استشمام بویی به خصوص در ذهن افراد خواهد ماند و از آن برند یا محصول مورد نظر با استفاده از بوی مطبوع آن یاد خواهند کرد.

۱۰ ) مزه :

مشخصاً این عامل یکی از مهمترین تجارب برند بخصوص در صنایع غذایی می باشد. یک طمع دلچسب حتماً در ذهن مشتری خواهد ماند و آنها به رجوع مجدد ترغیب می کند.